5 figyelemre méltó jel, ami már az első osztályban is utalhat a kiemelkedő IQ-ra: 1. **Kivételes nyelvi készségek**: Ha a gyerek már korán, akár már az első osztályban is, gazdag szókincset használ, és képes bonyolultabb mondatokban kifejezni magát, az f

Fél évszázad felett elengedhetetlen ez a praktikus és megfizethető ruhadarab - stílusos, előnyös és rendkívül sokféleképpen variálható!
Az iskoláskor kezdetén már felfedezhetők azok a jellegzetességek, amelyek a kiemelkedő értelmi képességekre utalnak. Fontos, hogy ezekre a jegyekre odafigyeljünk, hiszen a magas IQ-val rendelkező gyermekek gyakran nem találják meg a számukra megfelelő kihívásokat a hagyományos általános iskolai keretek között. Éppen ezért célszerű számukra valamilyen tehetséggondozó programba bekapcsolódniuk, ahol igényeik és tudásszomjuk kielégítése valós lehetőséget kap.
Az intelligenciahányados (IQ) átlagos értéke általában 90-110 között helyezkedik el. Ha valaki 110-130 közé esik, az átlag feletti intelligenciát jelöl, és a lakosság körülbelül 14%-a tartozik ebbe a csoportba. Ezt a határt átlépve, 130 feletti IQ esetén már kiemelkedő intelligenciáról beszélhetünk, amely csupán a népesség alig 2%-át érinti. A magas IQ-ra utaló jelek viszonylag korán, már az óvodás években, vagy az általános iskola kezdetén felfedezhetők.
Természetesen! Íme egy egyedibb megfogalmazás a "gazdag szókincs" kifejezésre: "Színes és változatos szavak tárháza" Vagy egy másik megközelítés: "A nyelvi kifejezésmódok széles spektruma" Ha más kontextusban szeretnéd, kérlek, tudasd velem!
Amikor egy gyermek szókincse rendkívül gazdag, és gyakran használ összetett mondatokat, valamint olyan kifejezéseket, amelyek kortársai között ritkán fordulnak elő, az a magas intelligencia jele lehet. Azok a gyermekek, akik kiemelkedő IQ-val rendelkeznek, gyakran már az első osztály kezdetére elsajátítják az olvasás és esetleg az írás alapjait – ezt nem a szülők elvárásai miatt teszik, hanem inkább a bennük élő kíváncsiság hajtja őket.
Rengeteg kérdés
Minden gyereknek van miért korszaka, ám a magas IQ-jú gyerekek, onnantól kezdve, hogy megtanulnak beszélni, szinte folyamatosan kérdeznek. Érdekli őket a körülöttünk lévő világ és szeretnék megérteni annak működését. De kérdéseik között nem csak praktikus, összefüggések megértését célzóak vannak, hanem gyakran olyan filozofikusabbak is, mint pl.: Mi lesz velünk, ha meghalunk? Mi az élet értelme?
Az idősebb generáció társaságát keresik.
Mivel a kérdéseikre nagyobb eséllyel kaphat hasznos válaszokat a náluk idősebbektől, ezért keresik a náluk nagyobb gyerekek, illetve felnőttek társaságát. Gyakran kortársaiknál felnőttesebben gondolkoznak, illetve megfigyelhető náluk a perfekcionizmus, a tökéletességre törekvés, a részletekre való néha túlzott odafigyelés.
Szeretik az olyan kihívásokat, amelyek megmozgatják az elmét és fejlesztik a gondolkodást.
A magas IQ-val rendelkező gyerekek rendkívül ügyesen észlelik a dolgok közötti kapcsolatokat. Szívesen merülnek el az intellektuális kihívásokban, legyen szó logikai feladványokról vagy rejtvényes játékokról. Nem ritka, hogy saját, egyedi szabályrendszereket és stratégiákat dolgoznak ki az általuk játszott játékokhoz. Gyakran előfordul, hogy például sakkban vagy építkezés során messzebb tekintenek, és több lépéssel előre terveznek, ezzel is fokozva a játék izgalmát.
A humor olyan, mint a fűszer az ételekben: egy csipetnyi elég ahhoz, hogy az életünk ízletesebb legyen! Képzeld el, hogy a szomszédod kutyája egy stand-up komikus. Minden reggel, amikor elmegy a sétára, a kutyája csak annyit mond: "Miért keresztezte a csirke az utat? Mert a másik oldalon nem volt kutya!" És te csak állsz ott, röhögsz, miközben a kutya büszkén felhúzza a fejét, mintha Nobel-díjat nyert volna a humorért. Az élet tele van ilyen apró, vicces pillanatokkal – csak észre kell venni őket!
Az okos gyerekek jellemzője, hogy általában kifinomult humorérzékkel rendelkeznek. Képesek felfedezni a viccek mögötti mélyebb jelentéseket, az iróniát pedig mesterien használják. Ráadásul sok esetben ők maguk is ügyesen alkotnak új vicceket. A humor a kreatív és elvont gondolkodás kifejeződése, amely különösen a magas intelligenciával bíró fiatalokra jellemző.
Az átlagtól eltérő gyerekek nevelése különleges kihívásokkal jár a szülők számára. Különösen a magas IQ-val rendelkező gyermekek esetében érdemes figyelembe venni, hogy az ő érdeklődési körükhöz illeszkedő szakkörök, különórák vagy akár hangszeres játék tanulása mennyire gazdagíthatja a fejlődésüket. Fontos, hogy ne terheljük őket túlzottan; inkább biztosítsunk számukra változatos lehetőségeket, hogy felfedezhessék saját tehetségeiket és érdeklődési területeiket. Ha a gyermek könnyedén és gyorsan tanul, és úgy érzi, hogy az iskolai órák nem nyújtanak számára elegendő kihívást, érdemes lehet megfontolni, hogy a pedagógustól kérjünk extra feladatokat, amelyek serkenthetik a kíváncsiságát. Extrém helyzetekben akár iskolaváltás is szóba jöhet, ha úgy érezzük, hogy a jelenlegi környezet nem tudja megfelelően támogatni a gyerek fejlődését. Az a lényeg, hogy a tanulás örömteli és inspiráló élmény legyen számára.