A Századvég kutatásai rámutattak arra, hogy Magyarországon komoly tanárhiány tapasztalható.

Bár a Századvég Kutatóközpont, amely a kormányhoz közel álló intézmény, nem a nyilvánosság számára készítette a legutóbbi felmérését, az eredményei mégis utat találtak a Népszavához. A kutatás arra a megállapításra jutott, hogy a szakképesítéssel nem rendelkező szakos oktatók számának növekedése a tanárhiányra utalhat. A tanulmány, amely a "félidős felülvizsgálat előkészítésének megalapozó elemzése" címet viseli, a 2021-2027-es időszakra vonatkozó uniós finanszírozású programok félidős értékelésének támogatására készült.
"2010 és 2016 között a képesítés nélküli tanárok aránya az általános iskolákban és a gimnáziumokban számottevően nem változott, azonban ezt követően az indikátor értéke a megfigyelt tantárgyak esetében (természettudományi tárgy, matematika, idegen nyelv) folyamatosan nő" - olvasható a kormánypárti elemzésben, amiben azt is elismerték, hogy bár Magyarországon kedvező az egy tanárra jutó diákszám aránya, de emögött is a képesítés nélkül tanító tanárok magas száma állhat.
Ez azt jelenti, hogy ezek a tanárok olyan tantárgyakat tanítanak - például matematikát, fizikát vagy kémiát -, hogy ugyan rendelkeznek pedagógiai végzettséggel, de nem az adott tantárgy szakértői. Ennek oka, hogy hiányzik a megfelelő szakos kollégáik száma, így kénytelenek más területeken is helytállni.
A vizsgálat során konkrét számadatok nem szerepelnek, azonban a megállapítások a HUN-REN Közgazdaság- és Regionális Kutatóközpont által tavaly megjelent, "A közoktatás indikátorrendszere 2023" című publikáció adataira épülnek.
Utóbbi szerint az általános iskolákban az idegen nyelvet képesítés nélkül tanítók aránya a 2010-ben mért 3 százalékról 2022-re a háromszorosára, 9 százalékra nőtt, míg a természettudományi tárgyakat tekintve 4-ről 11 százalékra, a matematika esetében pedig 1,5-ről 11 százalékra nőtt az arány.