A Spar Group jelentős változásra készül, amely radikálisan átalakíthatja működését.

A dél-afrikai Spar Group eladásra kínálja svájci üzlethálózatát, amely mintegy 363 boltot foglal magában. A lépés az európai üzletág átszervezésének része, miközben a vállalat az afrikai tevékenységeire kíván összpontosítani - jelentette az ESM kiskereskedelmi szakportál.
A tárgyalások már folyamatban vannak potenciális vevőkkel, de végleges döntés még nem született - közölte az AWP svájci hírügynökség. A SPAR Group olyan vevőt keres, aki helyi kiskereskedelmi tapasztalattal rendelkezik és támogatni tudja a 2016-ban felvásárolt svájci üzletág növekedését.
Bár a SPAR márkanevének megtartása valószínűnek tűnik, a legfrissebb információk alapján a nagy svájci kiskereskedelmi óriások, a Coop és a Migros nem terveznek részt venni a licitálási folyamatban. A durbani központú cég a svájci tevékenysége mellett az Egyesült Királyságban végzett működését is áttekinti, mindezt adósságcsökkentési stratégiája részeként.
A SPAR Switzerland, beleértve a TopCC, Maxi és Eurospar áruházakat, a 2023/24-es pénzügyi év során 6%-os forgalomcsökkenést könyvelhetett el, amelynek következtében bevétele 754,2 millió svájci frankra (kb. 804,8 millió euróra) csökkent. Ez a szám az anyavállalat összes bevételének 10%-át képviseli. A nettó nyereség is jelentős csökkenésen ment keresztül: 17%-kal csökkent, így 5,6 millió svájci frankra (körülbelül 6 millió euróra) esett. Emellett az új pénzügyi év első 18 hetében a forgalom további 9%-kal csökkent, ami aggasztó jele a vállalat piaci teljesítményének.
A svájci vásárlók a folyamatosan növekvő árak következtében egyre inkább a nagyobb szupermarketek felé fordulnak, vagy a szomszédos országokban keresnek kedvezőbb árakat. Ez a tendencia kedvezőtlen hatással van a SPAR Switzerland piaci teljesítményére.
A vállalat több mint 360 üzletet üzemeltet, különféle márkák égisze alatt, mint például SPAR, Eurospar, SPAR Express, Maxi és Top CC. 2024 szeptemberében körülbelül 1600 munkavállalóval büszkélkedhetett. Áprilisban a cég 14 új üzletet vásárolt fel a Schnellmann Csoporttól, ezzel tovább erősítve piaci pozícióját.
A Spar egy holland gyökerekkel rendelkező üzletlánc, amely decentralizált működési modellben tevékenykedik. Ez azt jelenti, hogy az egyes országokban különálló, önállóan irányított egységek felelnek a helyi működésért, míg a Spar International Hollandiából biztosítja a márkát és a működési normákat. Dél-Afrikában a Spar South Africa kiemelkedő szereplőként van jelen, amely nem csupán az afrikai piacon dominál, hanem egyes európai szereplőkben is jelentős részesedéssel bír. Magyarországon a Spar Magyarország Kft. a Spar International részeként működik, és önállóan irányítja tevékenységét, így nem áll közvetlen kapcsolatban a dél-afrikai csoporttal.