A nagy márkák számára egyre aggasztóbb kihívást jelent az MI-alapú lejáratás veszélye.
A generatív algoritmusoknak köszönhetően sosem volt könnyebb kipécézni és szakmányban gyártott hamis tartalmakkal lejáratni egy brandet. Mindezt a potenciális áldozatok is kezdik felismerni.
Igazság nélküli világ (World Without Truth) címmel adott ki új könyvet a Gartner, amely elsősorban a nagyvállalatok marketingeseinek szemét szeretné felnyitni az MI-vezérelt dezinfomációs kampányokban rejlő veszélyekre. Az amerikai kutatócég elemzése szerint két éven belül a vállalkozások felénél lesz olyan költségtétel, amely az ilyen akciókkal szembeni védelmet erősíti akár termékek és szolgáltatások formájában, akár a megfelelő stratégia kialakításához (TrustOps) kapcsolódva. Hogy milyen gyorsan kell reagálni a cégeknek a technológiai fejlődésre, azt jól szemlélteti, hogy ugyanez az arány jelenleg 5 százalék alatt van a Gartner becslése szerint.
A kiadvány szerzői világossá teszik, hogy ma már nem csak a celebritások "kiváltsága" az, hogy generatív algoritmusokkal készített hamis felvételekkel, videókkal járatják le őket. A könnyen elérhető és készíthető deepfake tartalom pedig ugyanúgy lehet személyes bosszú eszköze, mint ahogy alkalmas egy versenytárs márkájának befeketítésére.
Ismerd meg a kihívásaidat!
A dezinformáció és a szintetikus tartalom elterjedése alapvető hatást gyakorol a brandek megítélésére. Éppen ezért fontos, hogy a marketingvezetők felkészültek legyenek az ilyen irányú fenyegetésekre, és olyan stratégiát kövessenek, amely képes megvédeni a szervezet hírnevét és az ügyfelekkel ápolt viszonyát.
A fentiek fényében a könyv négy kulcsfontosságú területet emel ki. Először is, a hitelesség növelése érdekében elengedhetetlen az ellenőrzési szabványok és tanúsítványok bevezetése, hogy a külvilág számára világosan láthatóvá váljon, mi számít valóban eredetinek. Másodszor, a már korábban említett TrustOps koncepcióra is építeni kell, amely egy átfogó, vállalati szintű megközelítést jelent, ahol a bizalom kiépítése áll a középpontban. A marketing szakembereknek emellett éberséggel kell figyelniük az online médiát és platformokat, hogy időben észleljék a márkájukat fenyegető potenciális problémákat. Végül, nem elhanyagolható a viselkedéstudomány alkalmazása sem, amely segíthet mind a munkatársak, mind a fogyasztók körében erősíteni az egészséges szkepticizmust és a kritikai gondolkodás fejlesztését.
Nem csupán technológiai szempontból fontos.
A kötet társszerzője, Andre Frank, kiemeli, hogy a dezinformáció problémája nem csupán technológiai vagy biztonsági szempontból fontos, hanem alapvetően érinti a marketing világát is. A Gartner alelnöke szerint "ahogyan a közvélemény bizalma csökken az intézmények és a média iránt, úgy a márkák egyre inkább ki lesznek téve a célzott dezinformációs kampányok hatásainak."
Amennyiben egy algoritmusok által létrehozott márkaellenes kampány elér egy kritikus tömeget, az szinte azonnal képes aláásni a fogyasztók bizalmát a vállalat iránt. A Gartner által készített összefoglaló hangsúlyozza, hogy bár a vezetők többsége már tudatában van ennek a fenyegetésnek, a megfelelő válaszlépések kidolgozása és stratégiai szintű kezelése még mindig sok esetben elmarad.





