Sok szenvedést okoztak már, és most a huti lázadók visszavonultak. De vajon meddig marad csend a Szuezi-csatornán?


Igazán felhasználóbarát eljárás - ecsetelte némi iróniával egy hajózási jogász a kapcsolattartást a jemeni hutikkal, akik a gázai háború 2023. október 7-ei kezdete óta jókora káoszt okoztak a Vörös-tenger hajóforgalmában. "Udvarias levelet írunk nekik, ők illedelmesen válaszolnak, és jó utat kívánnak" - számolt be tapasztalatairól a közvetítő a The Economist hetilapnak.

Nem minden hajó élvezhette a kiváltságokat, hiszen a többség számára a Szuezi-csatorna megközelítése másfél éven át életveszélyes kihívást jelentett. A gázai tűzszünet életbe lépésével a Jemenben lévő lázadók, akik a lakott területek nagy részét ellenőrzik, bejelentették, hogy ezentúl kizárólag az Izraelhez kapcsolódó hajókat fogják támadni. Már február elejétől lehetőség nyílik a vízi járművek visszatérésére a Vörös-tengerre, ami a hajózás költségeinek 20-25%-os csökkenését eredményezheti néhány hónapon belül. Ezt az új helyzetet a davosi Világgazdasági Fórumon értékelte a dubai központú DP World egyik vezetője, Yuvraj Narayan, aki a legnagyobb multinacionális logisztikai vállalatok közé tartozik.

Felmerül a kérdés, hogy a tűzszünet mennyire bizonyul tartósnak, és hogy valóban elérhető-e a tartós béke. A hutik ígérete szerint, amennyiben létrejön a béke, készségesen lemondanak mindenféle erőszakról, amit a palesztinok iránti szolidaritásból alkalmaztak.

Related posts