A legnagyobb áruszállító kikötőkben káosz uralkodik el - Transpack.

A globális logisztikai színtéren számos jelentős kikötőben több napos torlódásokkal kell szembenéznünk, amelyek komoly problémákat okoznak. Ezen túlmenően a vámháborúk és a közel-keleti feszültségek tovább fokozzák a helyzet bizonytalanságát, és kockázatok sokaságát hordozzák magukkal.
Az elmúlt években már eddig is komoly gazdasági és logisztikai kihívások nehezítették Európa és a világ működését, most pedig egy újabb kihívás jelent fennakadást. A világ számos jelentős kereskedelmi csomópontjában, köztük Európa több kikötőjében súlyos torlódások alakultak ki, amelyek olyan mértékű késéseket és bizonytalanságokat eredményezhetnek, hogy azok már a gyártási folyamatokat is veszélyeztethetik.
"Néhány hónappal ezelőtt még az jelentette az egyik legnagyobb kihívást, hogy az Ázsiából Európába tartó szállítmányok szállítási ideje gyakran akár két héttel is meghosszabbodott. Ennek oka az a máig fennálló gyakorlat, hogy a hajók a közel-keleti konfliktus miatt a veszélyesebb tengeri útvonalakat elkerülve, Afrikát délről megkerülve érkeznek meg Európába" - mondta dr. Doór Zoltán, a Magyar Logisztikai Egyesület (MLE) elnöke, aki hozzátette, hogy a hajózási logisztika azonban jelenleg más kihívással is küzd.
Az óceánjárók időpontokhoz való alkalmazkodásának megbízhatósága jelentősen csökkent a megszokott szinthez képest: jelenleg csupán az esetek 58,7%-ában tudják tartani az érkezési időt. Ez a szám nemcsak a korábbi, 75%-os szinttől való eltérést mutat, hanem még a világjárvány alatt mért 65%-os értéknél is gyengébb teljesítményt tükröz.
A késlekedések és a geopolitikai feszültségek együttesen hozzájárulnak ahhoz, hogy a teherhajók számos jelentős kikötőben akár 10 napnál is hosszabb várakozási idővel kell számoljanak. Az Európában tapasztalható torlódások elsősorban az északi kikötőket érintik, de a mediterrán térségben is egyre több problémát okoznak.