Felpattant az európai elektromos autók piaca, ám a Tesla továbbra is zökkenőmentesen küzd a nehézségekkel.


Három nehéz negyedév után 2025 első hónapjaiban ismét felfelé ívelt az európai elektromosautó-piac, ahogyan azt a PwC legfrissebb jelentése is megerősíti. Az öt legnagyobb európai piacon - az Egyesült Királyságban, Németországban, Olaszországban, Spanyolországban és Franciaországban - 30 százalékkal nőtt a tisztán elektromos autók (BEV) eladása az idei január és március között, összehasonlítva az előző év hasonló időszakával. Ennek következtében az összes eladott autó 15 százaléka elektromos volt, ami eddig soha nem látott arány.

A legtöbb BEV-t immár harmadik negyedéve az Egyesült Királyságban adták el az európai országok közül, összesen több mint 120 ezret, 42,6 százalékkal többet, mint egy évvel korábban. A korábban a legnagyobb piacnak számító Németországban is újra nőtt az értékesítés, közel 113 ezerre, amely 38,9 százalékos növekedést jelent - a talpra állás részben annak köszönhető, hogy immár az a 2024 eleji időszak jelenti a viszonyítási alapot, amikor már nem voltak elérhetőek az e-autó-vásárlást segítő állami ösztönzők.

Dinamikusan nőtt a spanyol és az olasz piac is, 68,9, illetve 72,5 százalékkal, igaz, 19, illetve 23 ezer eladással még így is messze elmaradnak a britektől és a németektől. Sőt, a franciáktól is, akik 74,5 ezer tisztán elektromos autót vásároltak - igaz, ez 6,6 százalékkal kevesebb, mint az egy évvel ezelőtti, ez azonban az elemzők szerint egy, az előző év elején meghirdetett, rövid életű támogatási programnak tudható be.

Az év eddigi vesztese Európában egyértelműen a Tesla, Elon Musk márkájának két autója, a Model Y és a Model 3 tavaly még uralták az eladási toplistákat, az idei év elején azonban már csak az 5. és 6. legnépszerűbb típus voltak az európai kulcspiacokon. A német-spanyol-olasz vásárlók körében immár a Volkswagen új elektromos autója, az ID.7 volt a legnépszerűbb, amelyből 9,5 ezer példány fogyott, de a korábbi típusok sem szorultak ki a piacról, az ID.4-ből és az ID.5-ből összesen 8,3 ezer fogyott. A kínai e-autók áttörése egyelőre elmaradt a kontinensen, a top 10-ben a két Teslán kívül kizárólag európai gyártók járművei szerepelnek.

Bár az idei évben tapasztalt növekedés biztatónak tűnik, a szakértők egyre borongósabban tekintenek az elektromos járművek európai jövőjére. Az elmúlt két esztendő során arra számítottak, hogy 2030-ra a teljes autóállomány 66%-át a teljesen elektromos járművek (BEV-k) teszik ki. Most azonban ezt a becslést 64%-ra csökkentették, míg a 2035-ös célt, amely 96%-os arányt jelzett, 93%-ra mérsékelték.

Nem csupán Európában, hanem Kínában is elvesztette vezető pozícióját a Tesla. Itt azonban a visszaesés mögött valószínűleg nem kizárólag Elon Musk politikai megnyilvánulásai által kiváltott bojkottnak van szerepe. Tavaly a Tesla Model Y és a BYD Seagull versengtek a piacvezető címért, és végül a Tesla modellje bizonyult népszerűbbnek. Idén a Tesla zászlóshajója továbbra is a Seagull előtt áll, de két másik típus megelőzte őket: a Wuling Hongguang Mini elektromos változata a tavalyi évhez képest két helyet előrelépve a második helyet szerezte meg, 87 ezer eladott példányával az első negyedévben. A lista élére pedig egy újdonság, a Geely Xingyuan lépett, amely több mint 89 ezer eladással debütált; tavaly a Geely járművei még a legjobbak között sem szerepeltek.

Legalább hazai pályán sikerült megőrizniük Elon Muskéknak vezető pozíciójukat, az amerikaiak számára továbbra is szinte csak a Tesla két modellje, az Y és a 3 jelenti az elektromos autót, ezekből 64, illetve 52,5 ezer darabot adtak el március végéig, a továbbra is harmadik legnépszerűbb Ford Mustang Mach-e-ből már csak 11,6 ezret. A Cybertruck azért megérezte Musk arcvesztését, 5 helyet bukva már csak a 10. legnépszerűbb elektromos autó volt az amerikai piacon. Az Egyesült Államokban összesen 18 százalékkal nőtt a tisztán elektromos autók piaca, de még így is eltörpül a belsőégésű motoros járművek népszerűsége mellett, ugyanis az értékesített autók 78 százaléka továbbra is benzin- vagy dízelmeghajtású volt.

Related posts