Hamburgerinfláció: 2024-ben a magyarok igazán megadták a módját a gyorséttermeknek!

Élelmiszer-infláció ide, gazdasági pangás oda, remek évet zártak a legnagyobb gyorsétteremláncok tulajdonosai tavaly.
Közzétették a három vezető gyorsétterem-franchise pénzügyi jelentését, amelyből világosan kiderül, hogy a vendéglátóipar, bár nem éppen a fénykorát éli (gondoljunk csak a korábban virágzó éttermek tömeges bezárására, amelyek tíz év alatt a teljes szektor negyedét eltüntették), a gyorséttermi ágazat a koronavírus-járvány óta folyamatosan javuló teljesítményt mutat. Évről évre egyre kedvezőbb számokat produkálnak, ami bizakodásra ad okot a jövőt illetően.
A magyar emberek tehát továbbra is hűségesek maradtak a hamburgerekhez, pizzákhoz és a ropogós rántott csirkeszárnyakhoz, mivel az üzemeltető cégeknek sikerült a 2024-es inflációt jelentősen meghaladó bevételnövekedést produkálniuk. Sőt, egyes esetekben még figyelemre méltó profitnövekedést is elértek.
A McDonald's éttermeket üzemeltető Progress Étteremhálózat Kft. 2024-ben 15 százalékkal 104,9 milliárd forintra növelte árbevételét, a nyereség pedig 40 százalékkal 8,7 milliárd forintra nőtt. Az árbevétel nagy része (92,4 milliárd forint) az éttermi értékesítésből, 12,5 milliárd pedig a franchise díjakból származik.
A Market Zrt., az építőiparban aktívan működő vállalat, 2019-ben került Scheer Sándor tulajdonába, aki azóta az 50 százalékos részesedésével egyben az alapítója is a cégnek. Az üzletember tavaly 4,1 milliárd forint osztalékot vett ki a cégből, míg a megmaradt összeget az eredménytartalékba fektette, amely így immár közel 30 milliárd forintra nőtt.
A vállalat közüzemi kiadásai tavalyhoz képest csökkentek, 2023-ban már csak 3,4 milliárd forintot költöttek, míg az előző évben ez az összeg 4,1 milliárd forint volt. Ezzel szemben az üzemeltetési költségek 13 százalékos növekedést mutattak, és az igénybe vett szolgáltatások díjai 21 százalékkal emelkedtek. Az eladott áruk beszerzési értéke 28 milliárdról 31 milliárd forintra nőtt, azonban az anyagköltség 20 százalékkal csökkent. Az anyagjellegű ráfordítások összköltsége így 58 milliárdról 65 milliárd forintra emelkedett.
A cég munkatársainak átlagos létszáma 2024-ben elérte a 3149 főt, melyből körülbelül 2400 fő fizikai munkakörben dolgozott. A bérköltségek, beleértve a járulékokat és egyéb kifizetéseket, összesen 21,8 milliárd forintra rúgtak, ami 18,4%-os növekedést mutat 2023-hoz viszonyítva.
A vendéglátóhelyek által kötelezően fizetendő turizmusfejlesztési hozzájárulás a Progress esetében 1,1 milliárdról 1,6 milliárd forintra nőtt.
Az év zárásakor Magyarországon összesen 115 McDonald's étterem működött, ebből 68 volt közvetlen vállalati irányítás alatt, míg 47 franchise formában üzemelt. A fővárosban 50 egység várta a vendégeket. A legfrissebb beszámoló alapján 2024-ben három új étterem nyílt, mindannyian vállalati üzemeltetés keretein belül.
Az Amrest Vendéglátó Kft. 2024. december 31-i állapot szerint összesen 23 Pizza Hut és 100 Kentucky Fried Chicken (KFC) éttermet üzemeltet, mindezt franchise szerződések keretein belül. Ez az adat azt mutatja, hogy a pizzériák száma az előző évhez képest eggyel csökkent, míg a KFC-k száma öttel nőtt. A franchise jogok tulajdonosa a Yum! Brands, amely az Egyesült Államokban népszerű Taco Bell láncot is birtokolja, és a régió több országában a Burger King üzemeltetéséért is felelős. Ezen kívül az Amrest Kávézó Kft. révén a Starbucks kávézók működtetése is a vállalat tevékenységi körébe tartozik.
A vállalat tavalyi teljes árbevétele 75,7 milliárd forintot ért el, ami közel 9 milliárd forintos, azaz 13%-os növekedést jelent a 2023-as évhez képest. Ez a fejlődés részben az új éttermek nyitásának volt köszönhető, de a meglévő egységek árbevételének emelkedése is hozzájárult, hiszen mind a forgalom növekedett, mind pedig az inflációval szembeni áremelések segítették a bevételek gyarapodását – olvasható a vállalat beszámolójában. Az adózott nyereség 4,86 milliárd forintot tett ki, ami 7,5%-os növekedést mutat. A cég anyavállalata úgy határozott, hogy a teljes profitot osztalékként kivonja a vállalatból.
A tárgyi eszközök értéke 1,2 milliárd forinttal 16,2 milliárd forintra nőtt, főként az új üzletnyitások és felújítások miatt. A beruházások teljes értéke 2024-ben 4 milliárd forintot tett ki, mely a 2024-ban újonnan nyílt vagy felújított éttermek épületének és az ezekhez vásárolt konyhatechnológiai berendezések és informatikai eszközök beszerzési értéke.
Az anyagjellegű költségek 21,7 milliárd forintról 23,2 milliárd forintra ugrottak, míg az igénybevett szolgáltatások értéke 20,1 milliárdról 23,3 milliárdra nőtt. A raktározási költségek jelentős, 20%-os növekedést mutattak, és hasonló tendencia figyelhető meg a bérleti díjak, karbantartási és üzemeltetési költségek, valamint az IT-kiadások esetében is, amelyek szintén drámai emelkedést tapasztaltak.
A bérköltség 16,6%-os növekedést mutatott, elérve a 14,4 milliárd forintot, amely már magában foglalja a járulékokat és egyéb személyi jellegű kifizetéseket is. Érdemes megjegyezni, hogy a beszámolóban nem található információ a dolgozói létszámról, de az Opten cégadatbázis adatai alapján 2024-ben átlagosan 2300-2400 fő között alakult a munkavállalók száma.
A Starbucks láncot működtető vállalat tavalyi teljesítménye összességében pozitívan alakult: a nettó árbevétel 10,9 milliárd forintról 12,3 milliárdra emelkedett, míg a nyereség 503 millióról 211 millió forintra csökkent 2024-re. A cég tulajdonosa javaslatot tett arra, hogy a profit és az eredménytartalék terhére 373,2 millió forint osztalékot osszanak ki.
A Burger King mögött működő Fusion Befektetési Zrt., amelyet 1991-ben alapítottak, a legfrissebb konszolidált pénzügyi jelentése szerint jelentős növekedést ért el 2024-re. Az árbevétel 56,2 milliárd forintról 64,4 milliárd forintra emelkedett, míg a nyereség 30%-os ugrással 6 milliárd forintra nőtt. Az üzemi eredmény 5,7 milliárd forintot képviselt, és a pénzügyi műveletek eredménye 852 millió forintot hozott. A vállalat összesen 594 millió forint adót fizetett be az előző év során.
A tulajdonosok 4,89 milliárd forint osztalékot vettek ki, 1,1 milliárdot pedig eredménytartalékba helyeztek, ezzel közel 5 milliárdosra hizlalva a tartalékot. A társaság az országban 58 Burger King éttermet (hárommal többet, mint 2023-ban), 2 kávézót, illetve 1 raktárat üzemeltet.
A vállalat bérköltsége 8,8 milliárdról 10,6 milliárd forintra emelkedett, ami 20,4%-os növekedést jelent. Ez a növekedés majdnem pontosan megegyezik a 2022-23-as időszakban tapasztalt változással. 2024-ben a munkavállalók átlagos létszáma 1539 fő volt, közülük 1186 főt teljes munkaidőben alkalmaztak.
Az árbevétel emelkedésének jelentős része az éttermi vendéglátásból származott, amelynek összege 54,5 milliárdról 62,5 milliárd forintra ugrott. Ezen kívül a vállalat 1,4 milliárd forintos forgalmat is realizált a nagykereskedelmi tevékenysége révén. A növekedés körülbelül 10 százaléka a visszaszállított göngyölegek értékesítése révén valósult meg.