A hős, csupán egy szál bugyiban, bátran néz szembe a félelmetes szörnyeteggel. Az éjszaka sötétjében, egyedül áll, de a szívében ott lobog a bátorság lángja, és tudja, hogy csak ő képes megmenekülni a rémálomtól.


Ridley Scott filmjei, mint például A nyolcadik utas: a Halál, Szárnyas fejvadász, Thelma és Louise, Gladiátor, Hannibal, A Sólyom végveszélyben, Trükkös fiúk, Mennyei királyság, Amerikai gengszter és Hazugságok hálója, nem csupán a rendező mesterségbeli tudásáról tanúskodnak, hanem a karakterek és a történetek mélységéről is, amelyek sok esetben a feminizmus tematikáját is érintik. Az alkotások széles spektrumot ölelnek fel a sci-fi világától kezdve a történelmi drámákig, és mindegyik filmben fellelhető a nők szerepének komplex ábrázolása. A színésznők erős karaktereként, akik nem csupán háttérfigurák, hanem a cselekmény mozgatórugói, Scott művei különös figyelmet szentelnek a női perspektívának, amely új dimenziókat ad a történetekhez.

Ridley Scott első Alien-filmje, A nyolcadik utas: a Halál (1971) címmel debütált hazánkban, és a rendező ezzel a lépéssel messze megelőzte a korabeli filmes trendeket. A főszereplő, Ellen Ripley, akit a tehetséges Sigourney Weaver alakít, egy független és határozott női karaktert hozott elénk, aki nem csupán passzív szereplője a történetnek, hanem aktívan küzd a túlélésért. A film során bepillantást nyerhetünk abba is, hogy a Ripley-t formáló figura nemcsak bátor, hanem sebezhető oldalait is megmutatja, amikor a félelem és a feszültség határvonalán egyensúlyozik.

Ő volt az első olyan női mozis karakter, akit nem a körülötte lévő férfiak vagy a velük való kapcsolata határoz meg. Szerepében teljesen háttérbe szorul a szexualitás, nincs rajta smink, ugyanúgy öltözik, ahogy a férfi társai, a film végén azonban egy szál bugyiban és trikóban száll szembe a szörnyeteggel, és a robbanás előtt visszamegy a cicájáért.

Ripley hadnagy a feminista ikonok sorába emelkedett, de Ridley Scott 1991-es Thelma és Louise című filmje valóban mérföldkőnek számít a filmtörténetben, mint autentikus feminista alkotás. Ez az első női road movie, ahol a két főszereplő nőt a szabadság iránti vágy hajtja az úton. A film középpontjában álló erős női karakterek nem a szexualitásuk révén érik el céljaikat; barátságuk, kiszolgáltatottságuk és a sorsukból adódó bukásuk nem csupán sablonos feminista narratíva. Ridley Scott olyan történetet mesél el, amely formailag és tartalmilag is új perspektívákat nyújt, olyat, amit a filmvásznon addig ritkán láthattunk.

Nincsenek erőltetett áthallások Az utolsó párbaj (2021) című történelmi filmdrámában sem, mégis érezzük a mai korra utaló gesztusokat. A film megtörtént események alapján a XIV. századi Franciaországban játszódik, ahol a nők elnyomott szerepben élnek. A párbaj a főhősnő, Marguerite becsületéért zajlik, aki okos és művelt,

Ridley Scottot a királynő 2003-ban lovaggá ütötte, 2015 óta pedig a Royal College of Art díszdoktora. Születésnapján most ön is tesztelheti, mennyit tud a jeles rendezőről.

Related posts