Megérkezett a kecskeméti repülőbázisra a második magyar KC-390 katonai szállítórepülőgép, amely új fejezetet nyit a légierő modernizációjában.


Megérkezett a Magyar Honvédség vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár bázisára, Kecskemétre pénteken a második magyar KC-390 Millennium katonai szállítórepülőgép.

A katonai szállítógép érkezésének ünnepélyes alkalmán Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter kiemelte, hogy az utóbbi évek a légierő fejlődésének és megerősödésének időszakát jelentették.

A két gép, mint "testvér a testvérnek", kulcsszerepet fog játszani a kecskeméti légibázison - mondta a miniszter. Hangsúlyozta, hogy ez a szállítóképesség eddig hiányzott a magyar légierő eszköztárából, de mostantól már elérhetővé vált.

Azt nyilatkozta: néhány nappal ezelőtt Kecskemétre újabb három darab L-39 Skyfox harcászati kiképző repülőgép érkezett.

"Még nem állt össze a flotta teljes mértékben, de folyamatosan bővül a létszámuk" - tette hozzá.

Egy új korszak küszöbén áll Magyarország helikopterflottája, amely most már teljes mértékben rendelkezésre áll. "A H145-ös és H225-ös típusú helikopterek egyaránt jelen vannak, aktívan használatban vannak, és a szükséges támogató infrastruktúra is hamarosan a végső simítások alatt áll" – nyilatkozta az illetékes.

Szükségünk is van ezekre a képességekre, hisz a Magyar Légierő igazán komolyan teljesít egyrészt az ország védelmében, másrészt nemzetközi szinten, hiszen "jelenleg is balti légtérrendészeti feladatokat lát el immár többedszerre, folyamatos, éles, nagy felelősségű bevetések teljesítése közben" - fejtette ki a miniszter.

Marcio Monteiro, az Embraer Defense & Security marketingigazgatója hangsúlyozta: Magyarország bátor döntése, hogy Brazília és Portugália után, Európában másodikként e típus megvásárlása mellett döntött, "jól jelképezi úttörő szellemiségét".

Azt nyilatkozta, hogy a magyar kormány volt az első üzemeltető, aki a KC-390 géptípus kapacitásait egy intenzív ellátásra alkalmas egységgel bővítette. Ez a lépés jól tükrözi a magyar honvédség elkötelezettségét a humanitárius missziók iránt, valamint azt a készséget, hogy katasztrófahelyzetekben is hatékonyan tudjanak beavatkozni a köz szolgálatában - tette hozzá.

Magyarország után több más ország is elindította a típus beszerzését, köztük Hollandia és Ausztria. A Cseh Köztársaság és Dél-Korea után legutóbb Svédország is csatlakozott ehhez a trendhez. Ezen kívül Szlovákia és Litvánia is kifejezte szándékát egy nyilvános nyilatkozatban.

A KC-390 katonai szállítógép jelentős mértékben fokozza a Magyar Honvédség és a Magyar Légierő műveleti lehetőségeit, lehetőséget teremtve Magyarország számára, hogy még hangsúlyosabb szerepet betöltsön Európa védelmi struktúrájában és a NATO szövetségében - emelte ki.

Emlékeztetett, hogy ezen a héten zajlott a harmadik Millennium User Group Konferencia, amely a Magyar Honvédség vezetésével a C-390-et használó közösség minden tagját Budapestre hívta.

Beszéde végén emlékeztetett arra, hogy a vállalatuk által gyártott könnyű harci gép, az A-29 Super Tucano, jelenleg több mint 20 légierő flottájában található meg. A korábbi T-27 Tucano kiképzőgép modernizált változatát az 1970-es évek végén tervezték Brazíliában, azonban a gyártása már megszűnt. Ebből a típusból több mint 600 példány készült, és sok közülük a mai napig aktívan repül - tette hozzá.

A vállalatnál ma is élénken él az emléke Kovács Józsefnek, aki 2019-ben hunyt el, 93 éves korában. Szavai szerint őt mindig is "a valaha élt legkiválóbb repülőgéptervező mérnökként" fogják megörökíteni a történelem lapjain.

A kecskeméti repülőbázison landoló, majd két vízsugár alatt a hangár elé gördülő KC-390 Millennium katonai szállító-repülőgépet és a repülőbázis állományát Hankóczy Gergely alezredes, református tábori lelkész áldotta meg.

A rendezvény keretein belül elhangzott, hogy a honvédelmi és haderőfejlesztési program részeként 2020 novemberében megkezdődött a két KC 390 Millennium típusú katonai szállító-repülőgép beszerzése. E döntés hátterében állt az AN-26-os katonai szállító-repülőgépek kivonása, valamint a folyamatosan növekvő katonai szállítási igények. A repülőgép kiválasztása során kiemelt szempont volt, hogy sokoldalú felszereltsége lehetővé tegye különböző szerepkörökben való alkalmazását. Különösen fontos jellemzője a nagy teherbírás, amely lehetővé teszi a terhek precíziós célba juttatását ejtőernyővel, így még szélesebb körű feladatok ellátására alkalmas.

A gép súlya üresen 51 tonna, szárnyfesztávolsága 35 méter, hosszúsága 35 méter, magassága pedig 12 méter. Repülési magassága 11 ezer méter, hatótávolsága meghaladhatja a 8 ezer kilométert is, míg utazósebessége óránként akár 988 kilométer is lehet.

Related posts