Ne csak az 5-ös alá, hanem inkább 5-ös fölé! Fedezd fel velünk a vadonatúj Renault 4 izgalmas világát!


A 60-as évek kezdetére a Renault kínálatában az elérhető árú autók között a 4CV már igencsak elavultnak számított. Ez a farmotorral és hátsókerék-hajtással rendelkező modell nem sokkal a háború után tűnt fel, de az idő múlásával egyre inkább háttérbe szorult. 1961 nyarának végén azonban bemutatkozott a rég vágyott utódja, amelyet a közönség rendkívüli lelkesedéssel fogadott.

A Renault 4, a francia autógyártó úttörője, nem csupán egy jármű volt, hanem a forradalmi elsőkerék-hajtású személyautók egyik ékköve. A vízhűtéses orrmotoros dizájnja és a praktikus ötajtós ferdehátú karosszéria révén igazi újdonságnak számított az autópiacon. Az R4 gyorsan elnyerte a vásárlók szívét, és 1992-ig több mint 8,1 millió példány talált gazdára világszerte, ami lenyűgöző sikernek számít.

Most bemutatkozik a jövő technológiájával felvértezett Renault 4 E-Tech Electric, amely a késői utódok legújabb tagja. E modell, amely a modern 5-ös testvéréhez hasonlóan, de annál egy kicsit nagyobb formában ötvözi a klasszikus retró stílust a mai trendekkel, tökéletesen illeszkedik a napjainkban egyre népszerűbb retró divathullámba.

Készen állunk, hogy megosszuk veletek a francia újdonság hazai menetpróbáján szerzett élményeinket és tapasztalatainkat!

Az általunk alaposan kipróbált új Renault 5 esetében egyszerűen lenyűgözött minket a múlt varázsát idéző hangulat, amely szinte minden négyzetcentiméteren érezhető. Ugyanez a retro érzés köszön vissza a frissen bemutatott Renault 4 esetében is, ahol a nosztalgia és az innováció tökéletes harmóniában találkozik.

A jármű elülső részét kör alakú fényszórók díszítik, amelyek nemcsak a klasszikus formát idézik, hanem egyúttal a már 64 éves történelmi hagyományokat is megjelenítik. Hátul pedig hosszúkás lámpatestek találhatók, amelyek a legendás R4-es vonalait követik, így a régi és az új tökéletes harmóniában egyesül.

A világító első emblémás és dombornyomott aljú ajtókat kapott újdonságot nem meglepő módon sokkal nagyobb méretű felnikkel szerelik, mint az elődjét, a típus összes kivitele fixen 18 colos kerekeken gördül.

A dizájnerek ismét fantasztikus formatervet hoztak létre, ám ahogyan az eredeti R5 sokkal menőbb volt az R4-nél, úgy a 21. századi utódok esetében is hasonló tendenciát figyelhetünk meg. Mindazonáltal, a kisebb-nagyobb, rejtett és kevésbé rejtett meglepetések ezúttal is bőségesen jelen vannak:

Aki ült már új R5-ösben, annak az új R4 is ismerős lesz, a retró hangulat és a kategóriaátlagot meghaladó minőség felettébb hasonló.

Az alul-felül csapott, hagyományos nyomógombos kormány mögött alapáron 7 colos digitális műszeregység található, a jobban felszerelt példányokban pedig 10 colos ez a remek felbontású és ízléses grafikájú kijelző.

A kormány jobb oldalán sajnos megint zsúfoltság uralkodik, hiszen nem csupán a PRND váltókar kapott itt helyet, hanem az ablaktörlő karja és a hi-fi távirányítója is beszorult mellé.

A prémium minőségű 10,1 colos infotainment kijelző a legújabb Renault irányelveknek megfelelően a Google operációs rendszerével működik, amely lenyűgöző grafikával, gyors válaszidővel és felhasználóbarát kezelőfelülettel büszkélkedik. Azonban sajnálatos módon a tolatókamera képminősége hagy némi kívánnivalót maga után.

Ellenben van egy kellemes hír: a klímaberendezés külön vezérlőgombokkal lett ellátva, és a hangrendszer is igazán lenyűgözően teljesít.

A kedvezőbb árkategóriájú R4-es modellekben 4-6 hangszórós Arkamys audiorendszer biztosítja a zenei élményt, míg a prémium autókban a 9 utas Harman Kardon hi-fi rendszer kényezteti a hallásunkat.

Az új R5-öst sok mindenért lehet szeretni, azért viszont kevésbé, hogy a hátul helyet foglalók lábainak elég kevés hely jut, illetve a relatíve kis méretű csomagtartó sem épp barátja a családi felhasználásnak.

A kistestvérhez képest az új R4 22,1 centiméterrel hosszabb és 8,4 centiméterrel szélesebb tengelytávval rendelkezik, ami jelentős előnyöket kínál. Itt nemcsak az első ülések kényelme kiemelkedő, hanem a hátsó utasok is bőven elférnek, ami a hosszú utazások során különösen fontos. Ezenkívül, az R5-től eltérően, a hátsó utasok számára is biztosított két USB-C töltőport, így mindenki könnyedén feltöltheti eszközeit az utazás során.

A helykínálat szempontjából rendkívül kedvező, hogy a szélesség 2,2 centiméterrel, míg a magasság 7,4 centiméterrel bővült, így még tágasabb belső teret biztosít. Ráadásul, felár ellenében, lehetőség van egy 93 centiméteres mozgatható vászontető rendelésére is, amely tovább fokozza a jármű kényelmét és funkcionalitását.

A Capture csomagtartója, amely 9,6 centiméterrel rövidebb az R4-hez képest, még mindig elég tágas, hiszen a 420 literes kapacitás lehetővé teszi, hogy a 40/60 arányban osztott hátsó üléstámlák ledöntésével akár 1405 literre is bővítsük. Összehasonlításképp, a népszerű kistesó hátsó része 326 és 1106 liter között variálható.

A csomagokat az alacsonyan húzódó rakodóperemnek köszönhetően csak 60 centiméter magasba kell emelni, az elektromos mozgatású ötödik ajtó felára 200 ezer forint.

Az utastérben lehetőség van akár 2,2 méter hosszú tárgyak kényelmes szállítására, emellett a különböző rekeszekben összesen 23,3 liternyi apróságot tárolhatunk el biztonságosan.

Míg a régi R4-esekben 0,6-1 literes benzinmotor és 3-4 fokozatú kézi váltó volt, addig a vadonatúj nekifutásba már csak váltó nélküli villanymotort szerelnek.

Az alapmodell 120 lóerő teljesítményre és 225 Nm nyomatékra képes, ami lehetővé teszi, hogy mindössze 9,2 másodperc alatt elérje a 0-100 km/h sebességet.

Az akkumulátor nettó kapacitása 40 kWh, és DC töltés esetén maximum 80 kW-os teljesítménnyel tölthető, ami lehetővé teszi a jármű 308 kilométeres hatótávját. Ez a teljesítmény csupán néhány kilométerrel marad el a hasonló akkumulátorral rendelkező R5 312 kilométeres hatótávjától.

A hazai menetpróbán egy 150 lovas és 245 Nm-es frontmotorral szerelt példányt sikerült meghajtanunk, melynek 8,2 másodperces 0-100-as szintideje és alapvetően agilis viselkedése városban gyorsan megszerethető, de a városhatár táblán túl sem érződik gyengének a kis francia.

A jelen esetben akár 100 kW-tal is tölthető akkumulátor nettó 52 kWh kapacitású, és 409 kilométeres WLTP-hatótávval kecsegtet.

A barátságos őszi időjárás mellett 14,2 kWh fogyasztást sikerült elérnünk a Budapest-Dobogókő-Budapest útvonalon, ami konkrétan 370 kilométer körüli gyakorlati hatótávot jelent.

Az akkumulátorcsomag mindkét változata azonos méretű, ám az 52 kWh-s opció négy modult rejt, míg a 40 kWh-s verzióban csupán három modul található. Az utóbbi aszimmetrikus felépítése emlékeztet a régi Renault 4 tengelytávjára: a különleges hátsó felfüggesztésnek köszönhetően a tengelyek közötti távolság jobb oldalon 4,5 centiméterrel nagyobb.

A végsebesség minden körülmények között 150 km/h-ra van beállítva. Az AC-töltő segítségével legfeljebb 11 kW-os teljesítmény érhető el. Ezen kívül, 170 ezer forintért beszerezhető egy V2L adapter is, amely lehetővé teszi, hogy a járműről nagy teljesítményű elektromos készülékeket üzemeltessünk.

Remek dolog, hogy a hatékonyságra remek hatást gyakorló hőszivattyú minden esetben alapáras tétel.

A vezetési élmény szempontjából a R5-höz hasonló érzéseket kínál, de ezúttal egy picivel tágasabb autót irányítunk, és a magasabb üléspozíció miatt még inkább belemerülhetünk a vezetés örömébe.

A kormányon található két apró fül révén finomhangolható a rekuperáció és a motorfék erőssége, lehetővé téve, hogy az R4 akár egypedálos vezérlésre is optimalizálható legyen. Ez a funkció, amely a Renault-tól átvett megoldás, a friss Nissan Micrában is megtalálható, míg az R5-ben már a jövő évben elérhetővé válik.

Az R5 modell körülbelül 40-50 kilogrammal nehezebb az R4-nél, és hasmagassága 181 milliméter, ami lehetővé teszi, hogy a durvább padkák leküzdése egyszerűbb legyen, mint a 145 milliméteres hasmagasságú 5-ös esetében.

Akinek alapvetően tetszik az R5 retró életérzése, de valamivel nagyobb utas- és csomagtérre, illetve praktikusabb kialakításra vágyik, az nyugodt szívvel lecsaphat az R4-re, ami kevésbé vagány, de minden egyéb fronton hozza a kisebb testvérmodell kvalitásait.

Az R5-höz viszonyítva 700 ezer forintos többletköltséget kell kifizetni az R4 modellért, amelynek hivatalos magyarországi alapára 11,7 millió forint. A még erősebb és jobban felszerelt változatok árai 13,6 és 14,4 millió forint között mozognak.

Viszonyításképp, a némileg nagyobb, de sokkal kevésbé karakteres megjelenésű Renault Capture 90 benzines lóerővel 8 millió forinton nyit, a 140 lovas lágyhibridért pedig alaphangon 9,8 millió forintot kell fizetni.

Related posts