A Népszava értesülései szerint lehetséges, hogy leáll a CAF-projekt, mivel a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) nem tudja teljesíteni a fizetési kötelezettségeit az új villamosokkal kapcsolatban.


A Budapest Közlekedési Központ (BKK) összesen 51 modern villamost rendelt a spanyol CAF-tól 2022-ben, uniós források felhasználásával az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program keretében. A legfrissebb, nyolcadik villamos a múlt héten érkezett meg a fővárosba a szerződéses kötelezettségeknek megfelelően. Azonban, ahogy a Népszava is rámutatott, problémák merültek fel: a BKK pénzügyi nehézségekkel küzd, és a kifizetetlen számlák már 11,5 millió euróra (körülbelül 4,6 milliárd forintra) emelkedtek. Minden újonnan érkező villamos után a tartozás is nő: egy rövid szerelvény esetében 2,35 millió, míg egy hosszú szerelvény esetében akár 3,64 millió euróval is nőhet a BKK eladósodottsága.

A probléma gyökere a lap információi szerint abban rejlik, hogy a BKK kezdetben úgy tervezett, hogy önerőből mindössze 0,56 százalékot kellene befizetniük, míg a fennmaradó összeget uniós forrásokból kívánták fedezni, mégpedig az IKOP keretein belül. Azonban a kormány "kényszerítette" arra a helyzetet, hogy az új HÉV-járművek beszerzését is IKOP-forrásokból finanszírozzák. Ennek következtében a CAF-villamosok finanszírozását áthelyezték a helyreállítási alapba (RRF), ám nem sokkal ezután a jogállamisági eljárás miatt az Európai Bizottság felfüggesztette ezeket a pénzeszközöket. A BKK ezután hiába próbálta visszanyerni a projektet az IKOP keretei közé, ez azóta sem valósult meg, így a számlák, amelyeket az uniós források kifizetését kezelő Irányító Hatóságnak küldenek, válasz nélkül maradnak, és a kifizetések elmaradnak.

A BKK a Népszava által feltett kérdésekre adott válaszában hangsúlyozta, hogy a vállalt 0,56 százalékos önrészüket határidőn belül teljesítették. Ugyanakkor a Magyar Állam nem kötött meg velük egy új megállapodást a vonatkozó kormányhatározatok és a korábbi IKOP Támogatási Szerződés alapján, így nem biztosította a projekt finanszírozását. Ennek következtében az Irányító Hatóság nem tudja kiegyenlíteni a számlákat. A CAF ennek tudatában mérlegelheti a további szállítások felfüggesztését.

A Népszava értesülései szerint a kormányzat Budapest pénzügyi ellehetetlenítésére törekedhet. A főváros költségvetése súlyos helyzetben van, hiszen 31 milliárd forintos adósságot halmozott fel, ráadásul folyamatosan inkasszózzák a 89 milliárd forintos szolidaritási adó részleteit. Az IKOP keretein belül elméletileg lenne lehetőség uniós források igénybevételére a villamosbeszerzéshez, hiszen a keret felét még nem használták fel – hívja fel a figyelmet a lap.

Related posts