A Népszava hírei szerint a pénzügyi források hiánya miatt veszélybe kerülhet a CAF-villamosok beszerzésének folyamata.


Budapestre már nyolc új CAF-villamos érkezett, azonban a BKK sajnos egyiküket sem tudta kifizetni. A fővárosi közlekedési vállalat pénzügyi nehézségekkel küzd, mivel a kormány hónapok óta nem biztosítja az uniós forrásokhoz szükséges támogatási szerződést. A helyzet mögött politikai játszmák húzódnak meg, miközben a projekt jövője egyre inkább kérdésessé válik.

Október óta folyamatosan érkeznek Budapestre az új, alacsony padlós CAF-villamosok, de eddig csak problémák sokasága jelentkezett. A spanyol gyártó eddig összesen nyolc járművet szállított le, ám a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) egyetlen példányt sem tudott eddig kifizetni - számol be róla a Népszava.

A számlák összértéke már túllépte a 11,5 millió eurót, és ez az összeg folyamatosan nő az újabb szerelvények beszerzése révén. A projekt megvalósításához uniós támogatást terveztek, ám a pénzügyi források elapadtak, és az új támogatási megállapodás egyelőre sehol sem látszik. A háttérben egy kormány és főváros közötti hatalmi játszma zajlik, aminek következtében Budapest egyre hátrányosabb helyzetbe kerül.

A 2022-ben megrendelt CAF-villamosok a budapesti közösségi közlekedés modernizálását szolgálták volna. A BKK összesen 51 új szerelvényt vásárolt volna meg - 46 rövidet és 5 hosszút -, méghozzá a korábbi szerződés opciós tételének lehívásával, még a jelenleginél kedvezőbb árfolyamon. A cél az volt, hogy a korszerű kötöttpályás járművek aránya elérje a 40 százalékot. A projekt teljes költsége - az infrastruktúra-fejlesztésekkel együtt - 96,4 milliárd forintra rúg.

A BKK kezdetben azt kalkulálta, hogy az önerő mindössze a teljes projekt költségeinek 0,56%-át fogja képviselni, a fennmaradó részt pedig az IKOP program keretében uniós források biztosítják. A magyar állam már átutalta a 30%-os előleget a CAF-nak, ám a kormány a támogatási opciók lehívását annyira elhúzta, hogy közben lejárt az uniós ciklus. Bár formálisan megszületett a döntés a támogatás új, IKOP Plusz keretbe való átemeléséről, azóta valós szerződés nem jött létre.

A történet kulcsfordulója 2022-re datálódik, amikor Lázár János miniszteri rendelete révén több budapesti közlekedési projekt, köztük a HÉV-járműcsere-program, befagyott. Ezt a programot eredetileg az RRF zöld közlekedési forrásaiból kívánták finanszírozni, azonban mivel az alaphoz való hozzáférés csak 2026 augusztusáig lehetséges, a közbeszerzés elhúzódása miatt az időkorlát gyakorlatilag ellehetetlenítette a projekt megvalósítását. A helyzet megoldásaként javasolták, hogy a két fejlesztés helyet cseréljen: a CAF-villamos-beszerzés így átkerült az RRF-csomagba, míg a HÉV-járműcsere az IKOP Plusz keretein belül folytatódna. A probléma azonban az, hogy az új konstrukcióhoz szükséges felhívás még nem jelent meg, és a támogatási szerződés sem készült el, így jelenleg a teljes projekt sorsa bizonytalanságba került.

A CAF ennek ellenére október óta zökkenőmentesen teljesíti a villamosok szállítását, míg a BKK sajnálatos módon pénzügyi nehézségekkel küzd. A közlekedési társaság ugyan eleget tett az önrészre vonatkozó kötelezettségeinek, de a támogatási szerződés hiányában az uniós forrásokat kezelő Irányító Hatóság nem tudja folyósítani a szükséges összegeket. Ennek következtében a tartozás folyamatosan nő, hiszen minden egyes új villamos esetén a költségek is emelkednek: egy rövid szerelvény ára 2,35 millió, míg a hosszúé 3,64 millió euróra rúg.

A CAF egyelőre türelmes, de a fizetés elmaradása könnyen jogi lépéseket vonhat maga után. Ha a szállító felszámolási eljárást indítana, jogilag meglenne rá az alap: a nem vitatott tartozások 20 napos lejárata után ez törvényes lehetőség. A BKK egyelőre bízik abban, hogy a kormány végre biztosítja a forrást - mindhiába. Karácsony Gergely főpolgármester a miniszterelnökhöz, Walter Katalin BKK-vezér a döntéshozókhoz fordult - választ egyikük sem kapott.

A háttérben egyre inkább kirajzolódik a politikai játszma. A kormány az idei évre megállapított 89 milliárd forintos szolidaritási hozzájárulását fokozatosan vonja el a fővárostól, így a Fővárosi Önkormányzat pénzügyi helyzete már tavasszal mínusz 31 milliárd forintot mutatott. Figyelemre méltó, hogy a nemrégiben közzétett Éves Fejlesztési Keret (ÉFK) listáján a fővárosi villamosbeszerzés egyáltalán nem található - pedig a projektnek elméletileg lenne helye az IKOP Plusz keretein belül.

A jelenlegi állapotok alapján Budapest olyan járművek után fizethet előleget, amelyeket soha nem tudott forgalomba helyezni. A projekt sorsa megkérdőjelezhető, és nem technikai vagy jogi problémák, hanem kifejezetten politikai tényezők miatt bukhat el. Most nem a sínek állapota a kulcsfontosságú, hanem a kormányzati támogatás hiánya döntheti el a járművek sorsát.

A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) az Index kérdésére reagálva megerősítette, hogy a Népszavában megjelent hírek "jellemzően pontosak."

Related posts