Természetesen! Íme egy egyedi megfogalmazás: **NMHH: Tippek a csalások elkerülésére a karácsonyi vásárlások során** A karácsonyi vásárlási időszak sok örömet hozhat, de sajnos a csalók is felerősödnek ilyenkor. Az NMHH néhány hasznos tanácsot oszt meg,
Az év végi vásárlási időszakban nemcsak a kedvezmények vonzzák a vásárlókat, hanem sajnos a csalások is. Előfordulhat, hogy drága, utánvételes csomag érkezik hozzánk anélkül, hogy valaha is rendelést adtunk volna le. Az online vásárlás kényelme mellett tehát kiemelten fontos, hogy tudatosan és körültekintően járjunk el a virtuális térben. A karácsonyi időszak közeledtével a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Hírközlés-felügyeleti Igazgatóságának szakértői figyelmeztetnek a lehetséges kockázatokra, és hasznos tanácsokat adnak, hogy a különleges leárazások ne csak csapdát jelentsenek, hanem valóban kedvező vásárlási élményeket nyújtsanak. Az év végén a tudatosság kulcsfontosságú, hogy elkerüljük a csalások csapdáit, és valóban jól járjunk az akciókkal.
Novembertől szinte minden webáruház hangzatos "Black Friday" akciókkal igyekszik felpörgetni az eladásait, a beharangozott leárazások mellett azonban sokan különféle módszerrel próbálják kevésbé megfontolt vásárlásra ösztönözni látogatóikat. Ezzel szembesülhet, aki egy árucikk oldalát böngészve azt olvashatja, hogy a termékből "már csak öt darab van", vagy hogy rajta kívül "még huszonkét ember nézi" az akciós árucikket. Az NMHH szakértői azt javasolják: rendelés előtt mindig gondoljuk meg, valóban szükségünk van-e az adott termékre, és szánjunk időt a megfontolt döntéshozatalra: nézzük meg, létezik-e hasonló termék jobb áron, és ellenőrizzük, mennyibe kerül a kinézett árucikk más webáruházaknál.
Az ár-összehasonlító oldalak nagyszerű eszközök lehetnek számunkra, hiszen nemcsak a jelenlegi árakat, hanem a múltbéli trendeket is áttekinthetjük rajtuk. Ez lehetővé teszi, hogy alaposan felmérjük, vajon a hirdetett egyedi ajánlatok valóban kiemelkedőek-e, vagy csupán marketingfogásokról van szó.
Legyünk körültekintőek, amikor egy új, eddig ismeretlen webáruház kínálata gyanúsan vonzó árakat mutat. Első lépésként érdemes alaposan átnézni a vásárlói véleményeket a kereskedőről: ha nem találunk róluk információt, vagy csak néhány friss értékelést látunk, az figyelmeztető jel lehet. Emellett ellenőrizzük a weboldal biztonságát is: a böngésző címsorában megjelenő lakat ikon a biztonságos kapcsolat jele. Ha ez hiányzik, kerüljük az érzékeny adatok megadását. Fontos az is, hogy minden webáruháznak világosan fel kell tüntetnie az elérhetőségeit, valamint részletes tájékoztatást kell nyújtania a szállítási feltételekről, a fizetési módokról, a termékek leírásáról és az elállási jogról.
Ahogy közelednek az ünnepek, a postai szolgáltatók forgalma egyre fokozódik, és az általuk megadott szállítási határidők gyakran nem megbízhatóak. Ezért érdemes minél előbb leadni a karácsonyi rendeléseinket, hogy biztosak lehessünk abban, hogy időben megérkeznek a kiválasztott termékek. Ne feledjük, ha nem hazai piactérről vásárolunk, a szállítási idő akár több hétig is eltarthat, és az EU-n kívüli vásárlások esetén további ÁFA- vagy vámterhek is terhelhetnek minket. Rendeléskor célszerű olyan e-mail címet és telefonszámot megadni, amelyen könnyen elérhetőek vagyunk, így a futárszolgálat zökkenőmentesen tud kapcsolatba lépni velünk. A szolgáltatók által küldött értesítések általában tartalmaznak egy nyomkövetési linket, amelyen keresztül bármikor nyomon követhetjük a csomagunk útját. Egyes szolgáltatóknál ráadásul a kézbesítés várható időpontját és a fizetési módot is módosíthatjuk ezen a felületen.
A szakértők figyelmeztetnek bennünket: legyünk óvatosak, ha a futárszolgálattól érkező értesítés szövege furcsán hangzik, a feladó e-mail címe nem egyezik meg a szolgáltató hivatalos címével, vagy az üzenetben szereplő link nem a futárszolgálat hivatalos weboldalára irányít. Ezek a gyanús linkek adathalász oldalakra vezethetnek, ahol csalók próbálhatják megszerezni bankkártya- vagy netbankos bejelentkezési adatainkat. Ne feledjük, hogy a banki belépési információinkra soha nincs szükség ahhoz, hogy egy csomagot átvegyünk. A csalók egy másik, egyre elterjedtebb módszere, hogy olyan drága, utánvételes csomagokat küldenek, amelyeket soha nem rendeltünk meg. Ilyen esetben fontos, hogy az átvételt megelőzően ellenőrizzük, ki a feladó és kinek a nevére érkezett a küldemény. Ha kiderül, hogy mi vagyunk a címzettek, de biztosak vagyunk benne, hogy nem vártunk csomagot, akkor a legjobb, ha megtagadjuk az átvételt, mielőtt bármit is kifizetnénk. Emellett, ha családtagok vagy munkatársak nevére érkezik fizetős csomag, szintén legyünk körültekintőek, és mindig ellenőrizzük, hogy valóban várnak-e küldeményt az adott feladótól.
Ha külső sérüléssel érkezik meg a csomagunk, azt haladéktalanul jelezzük a futárnak, aki a kézbesítési okiraton feltünteti a sérülést. Ha csak felbontás után derül ki, hogy sérült vagy hiányos az áru, a kézbesítést követő három munkanapon belül lehetőségünk van erről írásban értesíteni a postai szolgáltatót - ilyenkor kártérítési igényünket is jelezhetjük. Fontos tudni, hogy a postai szolgáltatók kizárólag a csomag kézbesítéséért felelnek, tehát nincs és nem is lehet információjuk a csomag beltartalmáról. Címzettként csak akkor fordulhatunk a postai szolgáltatóhoz, ha a küldemény kezelése, kézbesítése során tapasztaltunk problémát - amennyiben azonban magával a rendelt termékkel vagy a rendelés teljesítésével kapcsolatban van kifogásunk, az eladóhoz kell fordulnunk.