Németországban hatalmas munkabeszüntetés veszi kezdetét.


A Volkswagen németországi üzemének munkavállalói hétfő délelőtt sztrájkba lépnek, miután az autógyártó több ezer dolgozó elbocsátását, bérek csökkentését és gyárak bezárását tervezi. Ez a lépés különösen figyelemre méltó, mivel először fordul elő, hogy a vállalat a hazájában hoz ilyen drasztikus döntéseket – számol be róla a Guardian.

Thorsten Gröger, az IG Metall szakszervezet vezető tárgyalója nemrégiben bejelentette, hogy a németországi Volkswagen-gyárakban "figyelmeztető sztrájkok" indulnak. Hangsúlyozta, hogy "ha szükséges, ez a legintenzívebb kollektív tárgyalási harc lesz, amivel a Volkswagen valaha szembesült".

A figyelmeztető sztrájk körülbelül két órán át fog zajlani, és ezt követően minden egyes műszakban ismétlődik majd. Az egyes sztrájkszakaszok között a termelés a megszokott módon folytatódik – olvasható a német Spiegel tudósításában. A jelentés szerint az autógyártó németországi tíz telephelyéből kilencnél fél tíztől, illetve tíztől kezdődően sztrájkolnak a munkavállalók.

A Volkswagen ambiciózus tervei, melyek keretében legalább három németországi gyár bezárását tervezik, valamint több ezer munkavállaló elbocsátását és a bérek 10%-os csökkentését, komoly feszültségeket generáltak a szakszervezetek és az üzemi tanács között. Ez a lépés különösen jelentős, hiszen a cég 87 éves történetében először szembesül hazai gyárbezárással. A VW-csoport, amely magában foglalja az Audi és Porsche márkákat is, Németország legnagyobb munkaadója, közel 300 ezer főt foglalkoztat az országban. Külön figyelmet érdemel, hogy a munkavállalók közül körülbelül 120 ezerre vonatkozik kollektív szerződés, a szászországi VW Saxony gyár pedig 2021-ben a vállalati bérmegállapodás keretében 10 ezer dolgozóját érinti a bérigények szabályozása.

A Volkswagen jelenleg számos kihívással néz szembe, beleértve a gyenge fogyasztói keresletet, az átállás költségeit a belső égésű motorokról elektromos járművekre, valamint a kínai verseny élesedését. A cég vezetősége a gyenge elektromosautó-eladásokat emelte ki, mint az egyik fő tényezőt, amely a drámai költségcsökkentési intézkedésekhez vezetett.

Európa legnagyobb autógyártójának nehézségei nem éppen kedvező előjelek Olaf Scholz kancellár számára, aki novemberben előrehozott választásokat hirdetett, miután leváltotta pénzügyminiszterét, ezzel megszüntetve a hárompárti német kormánykoalíciót. A német választók február 23-án adják le szavazataikat, és a szakértői előrejelzések alapján valószínű, hogy az ellenzéki jobbközép CDU/CSU szövetség diadalmaskodik. A szokatlan téli választási kampány a német csúcstechnológiai feldolgozóipar válsága és az autógyártás hagyományos erőforrásainak, a gyártóknak a problémái árnyékában zajlik.

Európa legnagyobb autógyártójának válsága azonban nemcsak a német gazdaság válságát, hanem az iparág egészének európai problémáit szimbolizálja. Múlt héten az Európai Bizottság vezetője, Ursula von der Leyen bejelentette, hogy "stratégiai párbeszédet" fog folytatni az európai autóipar jövőjéről. A jobbközép szövetségesek és a szélsőjobboldal részéről nyomás nehezedik rá, hogy törölje el vagy gyengítse az autógyártókra vonatkozó környezetvédelmi célkitűzéseket, jegyzi meg a Guardian.

Related posts