Árrésstop: az üzletek figyelmeztető jelet adtak ki!

Kozák Tamás, az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára éles kritikát fogalmazott meg Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter javaslatával kapcsolatban, miszerint az árrésstopot a piperecikkekre is kiterjeszthetik. A főtitkár hangsúlyozta, hogy ez az intézkedés csupán átmenetileg korlátozza az inflációt, de hosszú távon komoly, visszafordíthatatlan károkat okozhat a nemzetgazdaságban.
Az OKSZ szerint az árrésstop célja elméletileg az infláció csökkentése, a gyakorlatban azonban olyan beavatkozást jelent az árképzésbe, amely csökkenti az érintett kereskedők nyereségét, vagy tovább növeli az eddig elszenvedett veszteséget, és ezáltal a működésüket is veszélyezteti.
Amennyiben a kereskedők veszteségekkel küzdenek, képtelenek lesznek új beruházásokra, fejlődésre, sőt, még a működésük alapvető fenntartása is kérdésessé válhat.
Nagy Márton felvetette, hogy a kormány esetleg meghosszabbíthatja az árrésstopot. Ezzel kapcsolatban az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) kifejezte, hogy ez a lépés teljesen szembemegy a piacgazdaság alapelveivel, és súlyosan károsíthatja a hazai kiskereskedelmi szektor működését hosszú távon.
Az OKSZ meggyőződése szerint az infláció csökkentését hosszútávon már az élelmiszer árrésstop sem szolgálja, de a háztartási- és tisztítószerek bevonása az árrésstopba rövid távon sem indokolt.
A piperék terén az utóbbi egy évben tapasztalt áremelkedés szinte elenyésző volt.
a háztartási szerek pillanatnyilag lefelé húzzák az inflációt.
A termékkör súlya a fogyasztói kosárban az élelmiszerek 25-30 százalékával szemben 2-3 százalék, ami miatt egy esetleges jelentős árcsökkenés sem hat érdemben az inflációra. Az élelmiszerekkel ellentétben ebben a termékcsoportban a forgalmazott márkákat döntően globális multinacionális cégek birtokolják,
A saját márkás termékek részesedése csupán 20-25 százalék körüli.
Míg az élelmiszerek terén a kiskereskedelem dinamikus interakciót folytat a túlnyomórészt hazai beszállítókkal, addig ezen a termékkörön belül a lehetőségek sajnos szűkösek – emeli ki az OKSZ.
A magyar kiskereskedelem üzletláncainak egy része már az intézkedés bevezetése előtt is veszteséges volt, mások szerény nyereséggel működnek. Az élelmiszer árrésstop még az ígért május végi kivezetéssel is legalább egy évvel elodázza a kiskereskedelmi szereplők hatékonyságjavító beruházásait, ami a jövőben az árakban, a foglalkoztatottak számában, végső soron a fogyasztók gyengébb kiszolgálásában üthet vissza.
Ez a jelenség nem csupán a kiskereskedelem válasza a szektort érő állandó kritikákra, hanem egy olyan piaci dinamika, amelyből senki sem tudja kivonni magát.
- irányítsák rá a figyelmet.
Az infláció kordában tartása minden piaci szereplő elemi érdeke, de ehhez ellátási lánc szinten kell feltárni és kezelni az áremelkedést előidéző okokat, gazdasági tényezőket, meghagyva a vállalkozások számára a piaci logika alapján történő döntési szabadságot.