Meglepetést hozó áremelkedés vár ránk: ennyivel nőhetnek az autók ára Trump vámintézkedései következtében.

Donald Trump amerikai elnök vámintézkedései várhatóan mintegy 2000 dollárral emelik meg az autók árát az Egyesült Államokban. Ezen felül, az elektromos járművek támogatásának csökkentése hosszú távon komoly kihívások elé állíthatja az amerikai autógyártók versenyképességét - derült ki a Bloomberg jelentéséből.
Az AlixPartners tanácsadó cég elemzése alapján a vásárlók lesznek azok, akik leginkább megérzik Donald Trump 30 milliárd dolláros vámintézkedéseinek pénzügyi terheit.
ami átlagosan 1760 dollárral növeli az autók árát.
A szakértők úgy vélik, hogy az autógyártók a vámköltségek 80 százalékát hárítják át a fogyasztókra.
A General Motors és a Ford már előre jelezte, hogy idén 5, illetve 2,5 milliárd dolláros vámhatásokra számítanak, amelyeket részben áremeléssel próbálnak majd kompenzálni. Az AlixPartners elemzői szerint a várható árnövekedések következtében a következő három év során körülbelül egymillióval kevesebb autó értékesítése várható az Egyesült Államok területén.
A tanácsadó cég ugyanakkor arra számít, hogy a vámtételek idővel csökkenni fognak, ahogy az USA kereskedelmi megállapodásokat köt más országokkal. Előrejelzésük szerint a jelenlegi 25 százalékos autóvám végül 7,5 százalékra csökken az összeszerelt járművek, és 5 százalékra az alkatrészek esetében.
A Trump-adminisztráció azon szándéka, hogy csökkentse vagy akár teljesen eltüntesse az elektromos járművek vásárlását ösztönző támogatásokat, mint például a 7500 dolláros adókedvezményt, hosszú távú kihívások elé állítja az iparágat. Az AlixPartners elemzése alapján ennek következtében a piac jelentős mértékű visszaesés előtt áll, amely komoly következményekkel járhat a fenntartható közlekedés jövőjére nézve.
Az elektromos járművek 2030-ra várt piaci részesedésére vonatkozó előrejelzése 31 százalékról 17 százalékra módosult.
A hagyományos belső égésű motorral működő járművek várhatóan a piac 50 százalékát teszik majd ki 2030-ban, szemben a korábbi 33 százalékos előrejelzéssel. A hibridek részesedése 27 százalékra nőhet, míg a plug-in hibridek és a hosszabb hatótávolságú elektromos járművek aránya 6 százalékra csökkenhet.
Mark Wakefield, az AlixPartners globális autóipari szakértője figyelmeztetett, hogy a helyzet súlyosan veszélyeztetheti az amerikai autógyártók versenyképességét. Ez akár arra is kényszerítheti őket, hogy kínai elektromos járműtechnológiát licenceljenek, vagy közös vállalatokat alapítsanak kínai partnerekkel.
Wakefield elemzése szerint, ha az elektromos járművek támogatását radikálisan csökkentik, az amerikai autógyártók 2028-ra a nagy, benzinfaló V8-as motorok gyártásában válhatnak a világ vezetőivé. Ez a jelenség egy évszázados technológia újbóli felemelkedését jelezheti, amely már régóta hanyatlóban van, és valószínű, hogy addigra csak ők folytatják majd a gyártását.