Szaúd-Arábia lelkesen figyeli a történéseket, miközben Amerika és Kína vámháborúja zajlik.

Az amerikai-kínai kereskedelmi feszültségek következményeként a jövőben gyakorlatilag eltűnhetnek az Egyesült Államokból Kínába irányuló olajszállítmányok. Ez a helyzet Kínát arra kényszerítheti, hogy más, esetleg kockázatosabb forrásokhoz nyúljon az energiaszükségleteinek kielégítése érdekében. Eközben a közel-keleti olajtermelők, különösen Szaúd-Arábia, üdvözölhetik az új piaci lehetőségeket, hiszen az alacsony olajárak miatt sokan komoly költségvetési nehézségekkel küzdenek.
Közel nullára csökkenhetnek a Kínába irányuló amerikai olajszállítmányok köszönhetően az egyre jobban durvuló vámcsatának - írja a Bloomberg. Bár az ázsiai ország olajellátásában nem játszik jelentős szerepet ez a mennyiség, azonban a lépéssel jobban ki lesz szolgáltatva az egyéb olajszállítmáynoknak.
Bár az elmúlt években még emelkedett az USA-ból Kínába irányuló olajszállítások mennyisége, a 2025-ös év nagy részében ezek visszaestek, köszönhetően Donald Trump amerikai elnök egymást követő vámintézkedéseinek. A kínai vezetés megtorlásul 84%-os ellenvámot vetett ki az amerikai importra.
Kína 84%-os vámjai az amerikai nyersolaj árát majdnem a duplájára, azaz hordónként 51 dollárral drágítaná - a 61 dolláros WTI-árfolyamot alapul véve
"Tedd különlegessé a mondandódat" - fogalmazott Ivan Mathews, a Vortexa APAC-elemzésének vezetője. "Ez a helyzet az amerikai nyersolaj alapú beszerzést gazdaságilag nem életképessé teszi a kínai finomítók számára."
Azt hozzá kell tenni, hogy az USA-ból Kínába irányuló nyersolajforgalom egyáltalán nem létfontosságú Kína számára - a Vortexa Ltd. elemzőcég adatai szerint az idei év első hónapjaiban az amerikai nyersolajforgalom az ázsiai ország teljes importjának nagyjából 1%-át tette ki.
Kína számos forrásból képes pótolni a kieséseket.
Utóbbinak különösen örülnének a közel-keleti térségi olajkitermelő államok is. Hiszen ahogy azt Bloomberg megírta, Szaud-Arábia költségvetési hiánya idén várhatóan 67 milliárd dollárra emelkedik a Goldman Sachs előrejelzései szerint, ami jóval több mint kétszerese a kormány 2024 végi alapprognózisának.
Ez azzal magyarázható, hogy a térségben kitermelt irányadó Brent típusú nyersolaj ára az utóbbi négy év legmélyebb szintjére süllyedt, miután Trump április 2-án szinte minden országra új vámokat vezetett be, amelyeket azóta nagyrészt visszavont.
Elkerülhetetlen, hogy némi finomhangolást végezzünk a költségvetésen.
„A jelenlegi olajpiaci árak messze elmaradnak attól, amire Szaúd-Arábiának szüksége van a költségvetéséhez” – nyilatkozta Farouk Soussa, a Goldman közgazdásza egy nemrégiben adott interjúban. Ziad Daoud, a Bloomberg Economics vezető közgazdásza is megerősítette, hogy ha a tavalyi kormányzati kiadásokat vesszük alapul, akkor a szükséges olajár hordónként 93-108 dollár között mozogna ahhoz, hogy a költségvetés ne szenvedjen hiányt.
Az elképzelések ellenére Szaúd-Arábia olajmentes fellendülése az olajon múlik
"Az alacsonyabb árak a kiadások mérséklését és az építkezések ütemének csökkenését hozzák magukkal" - fogalmazott Daoud.
Ez azt is jelenti, hogy az arab államok részéről újabb hitelfelvételek várhatók. Mindez akkor is érvényes, ha Szaúd-Arábia már jelenleg is a legnagyobb kötvénykibocsátó a fejlődő országok között a globális piacon: 2025 első felében eddig több mint 14 milliárd dollár és euró értékben bocsátott ki kötvényeket.
Közben a vámok következményeként az olajpiac egy lehetséges gazdasági visszaesést kezdett el beárazni, ami jelentős csökkenést hozna az olajkeresletben. Ezen felül, alig néhány nappal a vámbejelentések után, az OPEC+, amelyet Szaúd-Arábia és Oroszország irányít, váratlanul megrázta a piacot azzal, hogy bejelentette:
Napi 411 ezer hordóval növeli a kitermelését.
Az összhatásuk jelenlegi megítélése kihívásokkal teli, főként azért, mert a jelenlegi helyzet – az eddigi tapasztalatok alapján – bármikor átalakulhat.