Több száz MBH-s ügyfél esett áldozatul egy csalásnak, a bank pedig úgy tűnik, hogy próbálja elkerülni a felelősségvállalást az ügyben.


Az utóbbi két hónapban több mint 600 MBH-s ügyfelet károsítottak meg - írja a 24.hu. Nem tudni, hogy pontosan mekkora összeget loptak el a csalók, a kár már az elején 100 millió forintnál is több volt.

A helyzet ugyanaz: a bank mobilalkalmazásán keresztül, az ügyfelek tudta nélkül hajtottak végre banki tranzakciókat. Azonban az érintettek egy része nem is rendelkezik ilyen applikációval, sőt, van, akinek a telefonja egyáltalán nem alkalmas annak használatára. A bank rendszerint azzal védekezik, hogy az ügyfelek súlyos gondatlansága miatt ők is felelősek a tranzakciókért, ám ezt az érintettek határozottan vitatják.

Az egyik károsult a 25 éve működő HO Sportegyesület, amelynek a működése is veszélybe került. Az egyesület elnöke, Hámori Zsuzsanna szinkronúszó azt mondta, náluk szigorú keretek között történik az utalás, a folyamatot többen felügyelik. Aznap, mikor megkárosították őket, megpróbáltak belépni a számítógépen a hivatalos MBH netbanki oldalon. Megkapták a belépéshez szükséges kódot sms-ben, de az oldal azt írta ki, az azonosítás folyamatban van. Nem tudtak belépni, így utalni sem tudtak.

Aznap nem próbálkoztak többször, de három óra múlva a bank küldött egy sms-t, hogy a NetBankár felületüket letiltották gyanús utalások miatt. Felhívták a bankot, ekkor tudták meg, hogy 2,07 milliót utalt el valaki el a számlájukról hét részletben. Közölték, hogy ezt nem ők kezdeményezték, kérték a pénz visszahívását és a netbanki felület letiltását. Pár nap múlva kiderült, ez nem történt meg. A panaszukra a bank 15 nap múlva válaszolt, azt írták, hogy az egyesület hozzáférést adott a csalóknak, hogy mobilappot létesíthessenek, és azon keresztül történtek meg az utalások.

A bank álláspontja szerint az ügyfél felelőssége a probléma, ezért kártérítésre nem jogosult.

Hámori Zsuzsanna a lapnak kifejtette, hogy az egyesület jelenleg nem rendelkezik mobilalkalmazással, és senki sem kapott hozzáférést a banki adatokhoz. Az applikáció telepítéséhez szükséges információk, mint például rendszerüzenet, letöltést megerősítő értesítés vagy jelszó, hiányoznak, ráadásul az e-mail címükre sem érkezett olyan értesítés, amely jelezné, hogy az applikáció aktiválásra került.

Egy másik olvasó megosztotta velünk a történetét, amelyben arról számolt be, hogy anélkül, hogy tudtak volna róla, 24 millió forintot utaltak el a családi kft. számlájáról. Az események akkor kezdtek el felgyorsulni, amikor egy sms-t kaptak a banktól, amelyben értesítették őket arról, hogy valaki 500 ezer forintot szeretne átutalni a számlájukról. Azonnal kapcsolatba léptek a bankkal, hogy tisztázzák a helyzetet, kijelentve, hogy az utalást nem ők kezdeményezték. A bank azonnal letiltotta a számlát, azonban ekkor jött a sokkoló felfedezés: a számlájukon lévő összeg jelentős része már eltűnt.

A korábbi utalásokról semmilyen értesítést nem kaptak a banktól. Egy horgászegyesületet 4,5 millióval károsítottak meg még márciusban. Ők véletlenül egy hamis oldalra léptek be, ahol megadták a felhasználónevüket és a jelszavukat. Miután a képernyőn nem jelent meg a belépő oldal, kiléptek. Nme észlelték, hogy kaptak volna sms-t a belépési kóddal. Egy perccel később újra próbálkoztak, akkor már a hiteles banki oldalon, ahol új belépési kódot kaptak és sikerült belépniük. Később még egyszer beléptek, amihez újabb kódot kaptak sms-ben. A számla akkor rendben volt, utána kezdtek el utalgatni róla ismeretlenek. A pénzből 1 millió forint egy vétlen embernél landolt, aki fel is hívta az egyesületet, hogy miért utaltak neki pénzt három részletben. Mindez hétvégén történt. Az egyesület vezetője felhívta a bankot, ekkor derült ki számára, hogy megkárosították őket. A tranzakciókról semmilyen értesítést nem kapott. A bank az ő panaszukat is azzal utasította el, hogy a csalók mobilappot hoztak létre, amihez mindent megadott az egyesület elnöke. Csakhogy ő azt mondja, nem kért és nem is kapott az app létrehozásához kódot a telefonjára, így nem is tudta azt megadni senkinek. Appjuk a mai napig nincs.

Az érintettek nemcsak a banknál tettek panaszt, és ügyvédi felszólításban kérik, a bank bizonyítsa állítását, feljelentést is tettek a rendőrségen. Az ORFK nem vezet külön nyilvántartást erről, de válaszuk szerint "a jelenség érzékelhető méretűvé vált", és az MBH Bank Nyrt. ügyfeleit érintően több ügyben folyik a nyomozás.

Related posts