Tokajban valósulhat meg a Bordeaux-i álom – egy magyar milliárdos most felfedte ambiciózus vízióját.


Wáberer György, a milliárdos üzletember, határozottan kijelenti, hogy a Facebookon elindított alkoholmentes kihívása nem a bor ellen irányul, hanem éppen ellenkezőleg, az egészségtudatosság népszerűsítését célozza meg. A magánklinikát vezető vállalkozó, aki a Tokaj-Hegyalja Egyetem kuratóriumi elnökeként is tevékenykedik, lapunknak kifejtette, hogy az alkoholos italok közül kizárólag a bort tartja megfelelőnek, ezért elutasítja az ellene megfogalmazott vádakat. Ez az alkalom nem csupán a borászati szakmát megrázó videójának kapcsán való első nyilatkozata, hanem egyben a hosszú, egészséges élet titkát is megosztotta velünk.

Wáberer György Facebook-videója, amelyben alkoholmentes kihívást hirdetett, mélyen megosztotta a magyar borászvilágot. A Hegyközségek Nemzeti Tanácsa "botrányosnak" nevezte kiállását, Wáberer szerint viszont félreértés történt.

Emellett az Indexen megjelent véleménycikkben Kovács Tibor publicista kifejtette, hogy szerinte "Wáberer György zavarosan összemosta a dohányzást és a borfogyasztást, téves információkat terjesztve". A vállalkozó szerint a publicista kritikái mögött a "kommunizmus kísértete" sejlik fel, és interjúnkban azt is kifejtette, hogy mit ért ezalatt.

A vállalkozó kiemelte, hogy igazi célja az egészségtudatosság fokozása.

Számomra kiemelkedően fontos, hogy aktívan részt vegyek az egészségügyi ismeretek terjesztésében és a közösség edukálásában.

- nyilatkozta az Indexnek. A szakember véleménye szerint a legtöbb betegségünk nem örökletes, hanem a helytelen életmódból ered. Wáberer úgy vélte, hogy az alkoholos italok fogyasztásának társadalmi megítélése párhuzamba állítható a dohányzás elfogadottságával.

"Mintegy négy évtized telt el, mire végre felkerült a figyelmeztetés a cigarettás dobozokra, miszerint a dohányzás káros az egészségre. Negyven évvel ezelőtt még színészek és orvosok népszerűsítették a cigarettát, miközben rengeteg tudományos kutatásnak kellett lezárulnia ahhoz, hogy a súlyos egészségügyi kockázatokra figyelmeztető üzenet végre megjelenhessen. Manapság már léteznek olyan országok is, ahol a dohányzás szinte teljesen eltűnt, és a lakosság kevesebb mint 5 százaléka dohányzik."

"A kérdés az, hogy mennyi és milyen italt választ az ember? Ha ezen a téren sikerül előrelépést elérnünk, amiben mi is aktívan részt veszünk, akkor a kitűzött céljaink megvalósulhatnak. Az alkoholos italok közül én mindenképpen a bort emelném ki" - fogalmazott határozottan Wáberer György. Bevallotta, hogy az elmúlt 25 év során ő is kizárólag bort fogyasztott.

Szerinte a megfelelő minőségű bor élvezete szervesen kapcsolódik a kultúrához. A vállalkozó határozottan megkülönbözteti a különböző fogyasztási szokásokat, hangsúlyozva, hogy mindegyiknek megvan a maga jelentősége és helye a társadalomban.

Én megkülönböztetem azokat, akik mértéktelenül isznak, és azoktól, akik az alkoholt az étkezés hagyományának és az ünneplés örömének szentelik. Az utóbbi megközelítést teljes mértékben támogatom.

- mondta. Azok számára, akik nap mint nap jelentős mennyiségű alkoholt fogyasztanak, érdemes elgondolkodniuk ezen a szokáson, hiszen ez komoly hatással lehet az egészségükre.

A tokaji borvidék fejlesztése terén Wáberer György világos és határozott stratégiát alkalmaz.

"Üdvözlöm az alkoholfogyasztás általános csökkenését. Ugyanakkor örülnék, ha a borfogyasztás ezen belül nem csökkenne" - fogalmazott.

A vállalkozó véleménye szerint az alkoholos termékek között lényeges eltérések húzódnak meg. "Nem elhanyagolható, hogy egy ipari úton készült szeszes italt összehasonlítunk egy kézműves eljárással készült, hagyományos értékekkel bíró itallal" - részletezte. A Grand Tokajnál konkrét intézkedéseket hoztak a minőség növelése érdekében.

A Grand Tokaj idén bevezetett felvásárlási terve új megközelítést kínál a kistermelők számára. Az intézkedés lényege, hogy azok a gazdák, akik megbízhatóan betartják a szőlőtermesztéshez kapcsolódó minden előírást, ősszel 1 kilogramm prémium minőségű szőlőért ugyanazt az árat kapják, mint korábban 2 kilogramm alacsonyabb minőségűért. Ez a modell nemcsak hogy megőrzi a termőterületek és a bevételek stabilitását, hanem a jövedelmek növekedését is lehetővé teszi, mivel a költségek csökkentésével a gazdák profitja is emelkedik. Ezzel párhuzamosan véget ér a szőlőtőkék kizsákmányolása, ami fenntarthatóbbá és igazságosabbá teszi a termelést.

És ezzel mindenki nyer.

A kistermelő, aki folyamatosan bővíti tudását és korszerű ismereteket sajátít el, a Grand Tokaj, amely a legmagasabb minőségű alapanyagok felhasználásával prémium italokat készít. A közösség, amelynek tagjai elkötelezetten dolgoznak egy kiválóbb, elismerésre méltó termék előállításán és népszerűsítésén. Végül, de nem utolsósorban, ott van a fogyasztó is, aki az egészséges életmódjába illesztve varázsolhatja különlegessé az ünnepi asztalát prémium tételekkel.

Kiemelte, hogy aki most kóstolja a Grand Tokaj borait, biztosan nem fog csalódni, hiszen a termékek jelenleg is kiemelkedő minőséget képviselnek.

Határozottan hiszem, hogy Tokaj, és különösen a Grand Tokaj, nem az alacsony minőségű borokkal való versengésre hivatott a diszkontláncok polcain.

"A szőlészek, borászok, gazdasági és marketing szakemberek, ideértve az egyetem neves oktatóit és a hegyközség kiválóságait is, egyöntetűen mutatnak abba az irányba, ami mellett elköteleztük magunkat: kevesebbet, de sokkal magasabb minőségben.

A szőlő és a szőlőt termelő emberek örökre szerves részét képezik Tokaj-Hegyaljának. A prémium minőségű borok nem csupán ízélményt nyújtanak, hanem egy sokkal mélyebb, összetett tudást és kultúrát is magukban hordoznak. Ezen a területen a borkultúra nemcsak tradíció, hanem egyfajta műveltség is, amely folyamatosan fejlődik. Ez a vízióm, és osztozom ebben a gondolatban a mellettem álló kiváló szakemberekkel, akik szintén elkötelezettek a tokaji bor és borkultúra jövője iránt. Tokaj-Hegyalja nemcsak múltjának kincseit őrzi, hanem a jövő borainak ígéretét is magában rejti.

Wáberer György szerint Tokaj Magyarország egyik legfontosabb brandje, de jelenleg "nem azon a szinten jegyzik, amelyen száz évvel ezelőtt". Ambiciózus célokat fogalmazott meg: Tokaj legyen olyan szintű borvidék, "ami a világon egy Bordeaux, vagy egy Toscana, ahova szívesen mennek és amivel szívesen azonosulnak az emberek".

Amikor külföldön járok, egy tájékozott ember számára két dolog ugrik be, ami Magyarországot eszébe juttatja. Az egyik, ami garantáltan felmerül, az a híres Tokaji bor.

- mondta, hozzátéve, hogy a tokaji borturizmus fejlesztése kulcsfontosságú elem a stratégiában. "Ne csak azért menjenek el az emberek, hogy megkóstolják ezt a kitűnő bort, hanem legyen más programjuk, más elfoglaltságuk". Szerinte a szőlővidéken biciklizni, borászatoknál megállni, jó minőségű gasztronómiai élményekben részt venni - hozzátartozik a koncepcióhoz.

A térségben körülbelül 11 vár található, közülük néhány olyan is, amelynek romjai még mindig a föld mélyén rejtőznek. Itt a történelem, a kultúra, a gasztronómia és a bor tökéletes harmóniában egyesül, mindez pedig egyedülálló élményt kínál.

Wáberer György határozottan válaszolt a rá irányuló kritikákra. "A kommunizmus szelleme még mindig közöttünk van" - hangsúlyozta, majd így folytatta:

Harminc évvel ezelőtt egy rendkívül hasonló esemény zajlott le velem: a Volán Tefu vállalat privatizációja kapcsán az ellenérdekű fél bértollnokokat alkalmazott, hogy lejárató cikkeket írjanak rólam, tele hamis vádakkal.

A vállalkozó szerint a kritikák "ellentmondásoktól hemzsegő támadás a Tokaj-Hegyalja borvidék igazi, a valós történelmi beágyazottságból eredő borkultúrája ellen". Hangsúlyozta, hogy videós megnyilatkozása "sem a borkultúrát, sem a Tokaji borvidéket, sem polgárait nem támadta".

- hangsúlyozta. Meggyőződése szerint "nem a mennyiség, hanem a minőség számít", hiszen még a legnagyobb borfogyasztó nemzetek is a drasztikus fogyasztáscsökkenés kihívásával néznek szembe. Ehhez a globális trendhez való alkalmazkodás elengedhetetlen.

A fiatalabb generációk egyre kevesebb alkoholos italt isznak, inkább az alkoholcsökkentett vagy alkoholmentes termékek felé fordulnak, ez pedig komoly kihívás elé állítja a magyar borágazatot is. Ezzel kapcsolatban május elején interjút készítettünk Rókusfalvy Pál bormarketingért felelős kormánybiztossal, amit ide kattintva olvashat el.

Related posts