Az ingatlanpiac szakemberei is ráébredtek, mennyire izgalmas lehetőségeket rejteget a mesterséges intelligencia.
Egyre inkább elterjednek a hamisított virtuális bejárások, miközben a lakások mérete is folyamatosan növekszik. Néha pedig váratlanul felüti a fejét egy hallucinációs lépcső, mintha csak a semmiből bukkanna elő. A lakáskeresők így aztán fáradhatatlanul kutathatnak a generatív mesterséges intelligencia nyomai után a hirdetésekben, ha éppen van kedvük és időjük hozzá.
Az ingatlanos oldalak is szépen telnek a mesterséges intelligenciával módosított képekkel, amelyek a rossz állapotú lakásokat próbálják sokkal jobb színben feltüntetni. A generatív MI bebútorozza vagy világosabbá teszi a szobákat, sőt esetenként a fakalat is áthelyezi, vagy újratervezi a homlokzatot, esetleg tereprendezést hajt végre a házak körül - olvasható a Futurism összeállításában, ameyben a Slate interjúja alapján be is mutatják, hogyan pattintott ki az MI már-már komikus mértékben egy detroiti ingatlant.
A cikk egy korábbi Facebook-termékmenedzser által alapított AutoReel nevű vállalkozásról számol be, amely forradalmasítja a lakások statikus fotóinak videókká való átalakítását. A Wired nemrégiben kiemelte ezt az innovatív szolgáltatást a mesterséges intelligencia eszközei között, amelyek képesek gyorsan és hatékonyan életre kelteni a fényképeket - ehhez hasonlóan működik például az OpenAI ChatGPT és a Google Gemini is. Az AutoReel már napi 500-1000 új hirdetésben jelenik meg, bizonyítva, hogy a technológia fejlődése milyen gyorsan formálja a reklámipart.
Csupán a szolgáltatók nem vonhatók felelősségre.
A jelenlegi piaci helyzet nem igazán kedvez az ingatlankeresőknek, ugyanakkor a bérbeadók és ingatlanügynökök örömmel üdvözlik az új technológia nyújtotta lehetőségeket, amelyekkel csökkenthetik költségeiket. Az AutoReel alapítója hangsúlyozza, hogy az új szolgáltatás révén jelentős időmegtakarítást érhetnek el, sőt akár 1000 dollárt is spórolhatnak egy-egy projekten, amennyiben nem szükséges profi videósra költeniük. Ezzel együtt a vásárlókra hárul a feladat, hogy megkülönböztessék a gépi intelligencia által feldolgozott, csillogó képeket a valóságtól, ami néha sokkal kevésbé vonzó. Ahogy a hirdetések között böngésznek, elengedhetetlen, hogy kritikusan szemléljék a látottakat.
A cikkben idézett egyik ingatlanos szerint a legnagyobb kockázatot nem is az olyan pofátlan hazugságok jelentik, mint az említett, teljesen átsminkelt detroiti ház, hanem a finom manipuláció. Az MI-eszközök ugyanis gyakran csak világosabbá teszik a helyet, eltávolíthatják a belógó villanyvezetékeket, fákat adnak a kilátáshoz, vagy belógatnak egy medencét a fű szélére, de már ezzel is bőven átlépik azt a bizonyos határt, ami azt jelölné, hogy a tartalom mennyire tükrözi az eladó ingatlanok ellenőrzött, tényszerű tulajdonságait.
Látatlanban lakásvásárlásra kevesen vállalkoznak, hiszen ez mindig kockázatos lépés, de az sem helyénvaló, hogy átverjék őket. Elméletileg lehetőségük van arra, hogy a szerződések érvénytelenítésével érveljenek, ha bizonyítják, hogy félrevezető információkat kaptak. A vevők azonban legjobb esetben is rengeteg időt pazarolnak el, amíg rájönnek, hogy a mesterséges intelligencia által generált hirdetések révén manipulálták őket. A felelősség pedig, ahogyan az az MI-iparágban gyakori, nem azokat a szolgáltatókat terheli, akik a szabályozatlan platformjaikon lehetővé tették ezt a manipulációt.


