A kocsijavító tevékenysége leállt, a vagonok készlete kimerült, és a MÁV még több pénzt térít vissza az utasoknak. -- Totalcar
Hegyi Zsolt, a MÁV vezérigazgatója, nemrégiben egy figyelemfelkeltő videót osztott meg a Facebook-oldalán, amelyben bejelentette, hogy a késések mellett újabb okból is automatikusan visszatérítik a jegyárak felét az utasoknak. A közeljövőben egyre több utas szembesülhet azzal a helyzettel, hogy bár helyjegyet vásároltak egy vonatra, a megfelelő kocsi, amelyre a jegy érvényes, nem lesz jelen a szerelvényen. Ennek hátterében az áll, hogy a MÁV tartalék vagonkészlete kimerült, így műszaki problémák esetén nem áll rendelkezésre elegendő pótló jármű a kieső egységek helyettesítésére.
Aki ilyen helyzetbe kerül, annak online vagy applikációból történő vásárlást követően 72 órán belül visszautalják a helyjegy árát - akárcsak a 20 percnél nagyobb késések esetében. A papíralapú jegyek esetén továbbra is e-mailben, telefonon vagy személyesen az ügyfélszolgálatokon kell jeleznünk visszatérítési igényünket.
A kiesések mögött most nem a MÁV okolható: a háttérben a Ganz-Mavag és a Dunakeszi Járműjavító súlyos helyzetével állunk szemben. E két vállalat komoly közös projektbe fogott egy orosz vasúti szerelvények gyártásával foglalkozó partnerrel. Azonban a háború kitörését követően bevezetett szankciók következtében a külföldi cég kivonult, így a magyar cégek kénytelenek voltak súlyos veszteségekkel folytatni a munkát. E nehéz körülmények közepette történt, hogy október 16-án a Fővárosi Törvényszék csődeljárást indított a Ganz-Mavag és a 1911 óta működő Dunakeszi Járműjavító ellen. A legnagyobb aggodalomra ad okot, hogy ez utóbbi cég felel a MÁV vasúti személyszállító kocsijainak karbantartásáért, amely a csődeljárás következtében gyakorlatilag teljesen leállt.
A MÁV jelenlegi helyzetével kapcsolatban aggasztó hírek érkeznek: a javításra szánt vagonokhoz való hozzáférésük korlátozott, miközben a tartalékaik folyamatosan apadnak. Amennyiben műszaki problémák miatt egy vagont ki kell vonni a forgalomból, annak pótlása már nem lehetséges. Ennek következtében még az Inter City vonatok is előfordulhat, hogy csökkentett számú kocsival érkeznek az állomásokra. A helyzet enyhítése érdekében vezették be a késések esetén érvényes visszatérítési rendszert, amely november elsejétől élesedik.
A jelenlegi helyzet egyelőre úgy tűnik, hogy csupán átmeneti. Az orosz-ukrán háború közvetett következményei következtében két jelentős múltra visszatekintő vállalat komoly nehézségekkel küzd. Ennek fényében a kormány, kihasználva a rendkívüli háborús állapotokhoz kapcsolódó szabályozásokat, megállapította, hogy ezeknek a cégeknek a működése kiemelten fontos a nemzetgazdaság számára. A döntés értelmében az üzemek folytatják tevékenységüket, a munkavállalók munkahelyei megmaradnak, és vállalásaiknak – legyenek azok nemzetköziek vagy belföldiek – eleget fognak tenni. A Nemzetgazdasági Minisztérium parlamenti államtitkára a törvényhozásban kifejezte bizalmát abban, hogy a határozat végrehajtásához szükséges források rendelkezésre állnak, és az illetékes intézmények már aktívan dolgoznak ezen.





